Klauteren en klimmen

5 tips om je kind actief te houden

Kinderen zijn geboren om te rennen, te buitelen en te klimmen. Toch leren ze vooral om op school lang stil te zitten. En thuis brengen veel kinderen steeds meer zittend door, dankzij televisie, tablet en computer. Dat kan anders!

Kinderen zitten langer dan vroeger in schoolbanken. Ook spelen ze steeds vaker op een tablet of spelcomputer. En wist je dat ook het aantal uren dat kinderen gym of lichamelijke oefening krijgen vergeleken met de jaren zeventig is teruggebracht? Dat alles bij elkaar is een belangrijke reden dat steeds meer kinderen te zwaar zijn en dat ze last kunnen krijgen van gezondheidsproblemen zoals diabetes. Dus veel bewegen, is het advies.  
 

De voordelen van spelen

Maar er zijn meer voordelen. Tijdens het rennen, klauteren en ja, ook vallen, traint een kind zijn coördinatie, reactievermogen en lichaamsbewustzijn. Ook het spierweefsel wordt opgebouwd. Allemaal zaken die kinderen nodig hebben om gezonde en actieve volwassenen te worden. Zelfs de kans op bijziendheid is veel minder als kinderen regelmatig worden ‘uitgelaten’, omdat hun ogen worden blootgesteld aan daglicht en op meer afstanden moeten focussen dan alleen op ‘schermafstand’. 
 

Dit houdt je kind actief

1. Laat je kind naar school lopen of fietsen, loop of fiets zelf mee als dit nodig is voor de veiligheid.
 

2. Beperk de hoeveelheid tijd die je kind doorbrengt achter beeldschermen tot maximaal 1 – 2 uur per dag.
 

3. Kijk bij de keuze van een school of er aandacht is voor meer beweging(svrijheid). De ene school maakt nou eenmaal meer tijd vrij voor lichamelijke oefening dan de andere.
 

4. Laat je kind elke dag buiten spelen, ook als het koud is. Hier tips hoe buitenspelen leuker wordt.
 

5. Doe in het weekend samen actieve dingen. Denk aan een klimbos, vliegeren aan het strand, fietsen met picknick onderweg, zwemmen, potje voetbal of samen naar een beweegtuin.  

Wil je meer tips lees ook ons blog 'Wandelen met kinderen: zo maak je het leuk'.

 
  • Get Up!  James Levine
  • PLoS One. 2017 Apr 27;12(4): Outdoor activity and myopia progression in 4-year follow-up of Chinese primary school children: The Beijing Children Eye Study. Guo Y1,2, Liu LJ1, Tang P2, Lv YY2, Feng Y2, Xu L1, Jonas JB1,3
  • Acta Ophthalmol. 2017 Sep;95(6):551-566. Time spent in outdoor activities in relation to myopia prevention and control: a meta-analysis and systematic review. Xiong S1,2, Sankaridurg P3,4, Naduvilath T3, Zang J5, Zou H1,2, Zhu J1, Lv M1, He X1,6, Xu X1,2.