Het effect van leefstijl op je bloeddruk

Meer inzicht met de volgende tips

Door gezonde en gevarieerde voeding, voldoende te bewegen en goed op jouw gewicht te letten, kun je je bloeddruk positief beïnvloeden.

Gezonder leven

Natuurlijk wordt het risico op een hart- of vaatziekte niet alleen bepaald door de bloeddruk. Is de bloeddruk goed, maar heb je bijvoorbeeld wel overgewicht en/of een verhoogd cholesterolgehalte? Ook dit zijn risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Met een gezonde leefstijl pak je dus tegelijkertijd meer risicofactoren voor hart- en vaatziekten aan. Lees ook: Bloedruk: wat is het en waarom is het belangrijk?

Aan de slag

Met een gezonde leefstijl kun je jouw bloeddruk op een positieve manier beïnvloeden. Bijvoorbeeld door te stoppen met roken, gezond(er) te eten, afvallen, meer bewegen of beter leren omgaan met stress en spanningen. 

1. Stoppen met roken 

De één stopt cold turkey, de ander liever met wat hulp. Wellicht werkt voor jou een stoppen met roken app of boek het beste, voor de ander kan acupunctuur of persoonlijke coaching juist een uitkomst zijn. Al dan niet in combinatie met nicotinepleisters, om de ontwenningsverschijnselen te verminderen. Wat past bij jou?

2. Gezond(er) eten

Bekijk eens deze tips om gezonder te eten, thuis én op je werk. Of schrijf je in voor de mailcoach Gezonde Voeding. Daarmee kun je in 12 mailtjes je basiskennis over gezond en ongezond eten bijspijkeren. 

3. Afvallen bij overgewicht

Wil jij werken aan een gezond voedingspatroon en een gezond gewicht? Bekijk dan deze tips of krijg persoonlijk advies van een diëtist bij het aanpassen van je eetpatroon. 

4. Regelmatig bewegen 

Doe jij al mee met het Weekdoel van SamenGezond? Dat is een leuke manier om wekelijkse meer te bewegen en waarvoor je ook nog eens wordt beloond! Of lees deze tips om meer te bewegen.

5. Leren omgaan met spanningen en stress

Met de online modules van Mirro kun je zelfstandig aan de slag. Kies bijvoorbeeld voor de module werk-privé balans. Bekijk het volledige aanbod.   

Via Royal Flora Holland zijn er volop mogelijkheden om deel te nemen aan e-learnings over dit onderwerp. Voorbeelden zijn: Lekker in je vel, rust in je kop, of een training stress management.