De 5 Tibetanen

Yoga-oefeningen voor thuis

De 5 Tibetanen-serie werd ooit bedacht door een aantal Tibetaanse monniken, mogelijk al zo’n 2500 jaar geleden. Inmiddels is deze vorm van yoga ook enorm populair in het westen. We beschrijven hier de 5 oefeningen, zodat je ze ook eenvoudig thuis kunt doen.

Je denkt misschien dat alle wijsheid, zachtheid en compassie uit het Oosten komen, maar vergis je niet: het zijn pittige jongens, de 5 Tibetanen! Begin daarom met het rustig opbouwen van de 5 oefeningen, die aardig wat vergen van je spieren, je rug en je uithoudingsvermogen.
 

Meer energie en betere balans

Het uiteindelijke doel is om alle 5 yogahoudingen dagelijks 21 keer te doen, maar begin gewoon met elke oefening 3 keer uit te voeren. Elke week doe je er dan 2 bij, totdat je in je tiende week de hele serie van 5 Tibetanen 21 maal doet. Daarna kun je het aantal op 21 houden, waarbij het belangrijk is om steeds rustig en diep te blijven ademhalen. Met veel goede effecten: je strekt én versterkt de belangrijkste spiergroepen in je lichaam, je krijgt meer energie en een betere balans. Er wordt zelfs geclaimd – maar bewezen is dat niet - dat deze 5 oefeningen het verouderingsproces zouden vertragen, reden dat ze ook wel de ‘Fountain of Youth’ genoemd worden. 

yoga-oefeningen 5 tibetanen