Yoga is geschikt voor iedereen

De verschillende soorten yoga op een rij

Yogascholen schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat is geen wonder: yoga belooft je een sterker, soepeler lijf en een stressbestendige, ontspannen geest. Bovendien is er voor iedereen wel een vorm van yoga die 'past'. 

Yoga in het kort

Er bestaan talloze yogahoudingen (‘asana's’) die vaak naar dieren zijn vernoemd. Zoals de hond met de kop omlaag, de cobra of de kraanvogel. Van een afstand zien de houdingen er misschien makkelijk uit, maar ze vragen behoorlijk wat inspanning of evenwichtsgevoel. Afhankelijk van de soort yoga worden de verschillende posities snel afgewisseld of juist langzaam. Een bekende serie is de zonnegroet, waarbij je snel achter elkaar 10 tot 12 posities inneemt. Daarnaast wordt bij elke vorm van yoga aandacht besteed aan de ademhaling. Dat is namelijk het instrument dat je helpt om te ontspannen en mee te bewegen in de soms ongemakkelijke lichaamshoudingen.
 

Waarom yoga?

Yoga helpt stress te verminderen. Ook helpt yoga om sterker en flexibeler te worden, een betere balans te krijgen en de positie van de ruggenwervels te verbeteren (‘alignment’). Intensievere vormen van yoga verbeteren ook het uithoudingsvermogen.
 

De soorten yoga op een rij
 

Hatha yoga: ook voor mensen met spier en gewrichtsklachten

Hatha Yoga is een rustige traditionele vorm van yoga. Tijdens de houdingen beweeg je niet, maar blijf je rustig één positie vasthouden terwijl je ontspannen ademhaalt. Er is veel aandacht voor de juiste uitvoering waarbij rug, nek, schouders en knieën worden ontzien. Hatha is als het ware de fysiotherapie onder de yogavormen. Het is een ideale vorm voor beginners, omdat je leert de posities zorgvuldig uit te voeren. Hatha is geschikt voor ouderen, en er zijn zelfs speciale hathalessen voor 55+ ers.

Yin yoga: voor alle leeftijden, bij stress en blessures

Yin is een zeer rustige en ontspannen vorm van yoga, waarbij je vrij lang (enige minuten) in een bepaalde houding blijft. Als je een blessure hebt of wilt revalideren is Yin yoga een goede keuze. Er wordt veel rekening gehouden met je fysieke grenzen en de nadruk ligt meer op het ontwikkelen van flexibiliteit dan op krachttraining.

Aerial yoga: grensverleggend en avontuurlijk

Aerial Yoga is een nieuwe yogavorm waarbij yogaposities worden gedaan met behulp van een lange lus van speciaal doek. Moeilijke houdingen die veel balans vragen worden wat gemakkelijker. De vliegende en swingende houdingen brengen plezier terwijl een liggende rusthouding met de hulp van het doek een diepere ontspanning geeft. Er is geen leeftijdsgrens.

Power yoga: voor sportieve yogi's

Power yoga is een dynamische vorm van yoga waarin verschillende houdingen elkaar redelijk snel afwisselen op het ritme van de adem. De nadruk ligt op het vergroten van kracht, concentratie en uithoudingsvermogen. Ervaring met een zachtere vorm van yoga is aan te raden. Je bouwt snel conditie op. Ashtanga, Vinyassa en Jivamukti yoga zijn ook actieve en krachtige vormen van yoga.

Bikram yoga: voor de diehards

Bikram-lessen worden gegeven in een verwarmde ruimte van 40 graden Celsius, met een hoge luchtvochtigheid. De lessen bestaan uit een vaste serie houdingen. Het effect van de lessen is groter en het maakt het lichaam flexibeler. Door de hoge temperatuur zijn de lessen vrij heftig wat Bikram yoga minder geschikt maakt voor beginners of mensen met een slechte conditie.

Iyengar yoga: van 20 tot 80

Iyengar yoga werd ontwikkeld door de Indiase B.K.S. Iyengar die in Nederland veel volgelingen heeft. In bijna elke stad is wel een Iyengar-school. Deze vorm van yoga is rustig en schenkt erg veel aandacht aan de uitvoering van de houdingen. Er worden hulpmiddelen gebruikt zoals banden, blokken en kussentjes, waardoor Iyengar ook geschikt is voor minder lenige of fitte leerlingen. Voor alle leeftijden.

Zwangerschapsyoga: voor vrouwen

Zachte en krachtige yogaposities houden je sterk en lenig terwijl je je voorbereidt op de komst van de baby. Er is veel aandacht voor meditatie, ontspanning en ademhaling. Het helpt angst en pijn tijdens de bevalling verminderen, helpt je om beter om te gaan met de weeën en versterkt het bekken.

Kinderyoga: voor de jongste yogi's

De traditionele yogaposities worden verpakt op een speelse manier die aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Kinderen worden krachtiger, fitter en soepeler van kinderyoga. Hun zelfvertrouwen neemt toe, ze worden weerbaarder en leren hun grenzen beter aangeven.
 

Bronnen
(1) The effects of yoga on anxiety and stress, Li AW1, Goldsmith CA. van het 1St. Elizabeth's Medical Center, Brighton, MA 02135, USA.
(2) Effects of yoga on stress management in healthy adults: A systematic review.
Chong CS1, Tsunaka M, Tsang HW, Chan EP, Cheung WM, van de Department of Rehabilitation Sciences, The Hong Kong Polytechnic University