Sporten op muziek? Dit zijn de beste nummers

Welke nummers werken het best?

Tijdens een zware workout kun je wel wat hulp gebruiken. Sporten op muziek kan net dat extra zetje geven om alles te geven wat erin zit of juist helpen om te ontspannen. Daarom vroegen we aan 3 amateursporters (Tijn, Sanne en Linda): wat is jullie favoriete muziek om op te sporten?

‘Constant tempo dankzij Armin van Buuren’

Tijn (40): “Op het moment train ik voor een triatlon, dus sport ik vrijwel dagelijks. Ik vind het heerlijk om dan muziek op te hebben, maar tijdens het fietsen is het te gevaarlijk en met zwemmen niet handig. Daarom luister ik alleen muziek tijdens het hardlopen. Zeker tijdens een lange duurloop is dat bijna een must. Het sleept me er doorheen als ik het zwaar heb en zorgt ervoor dat ik niet versnel. Door naar de trancemuziek van Armin van Buuren te luisteren blijf ik namelijk in een constant tempo van 180 stappen per minuut lopen. Mijn lievelingsnummer? Sunny days, doordat het mij zelfs bij het slechtste weer doet denken aan heerlijke zomerse looptrainingen.”

‘Opzwepende muziek bij het sporten’

Sanne (34): “Ik ga één keer per week naar yoga, ik volg wekelijks een lesje bodypump en ik doe aan wielrennen. Tijdens de wintermaanden fiets ik thuis door middel van een fietstrainer. Mijn man zet mijn fiets dan in een rollerbank waardoor ik zonder weerstand ‘gewoon’ kan fietsen zonder daarbij vooruit te komen. Omdat dat natuurlijk wel de meest saaie manier van fietsen is, maak ik het uitdagender door een programma te gebruiken met intervallen. Ook luister ik naar opzwepende muziek bij het sporten, zoals Can’t stop the feeling van Crossword Killaz. Dankzij de muziek houd ik het juiste tempo aan. Bij yoga staat altijd heerlijk rustgevende muziek wat mij juist helpt om te ontspannen.”

‘De housemuziek sleept mij er doorheen’

Linda (45): “Gemiddeld kickboks ik 3 keer per week. Meestal schrijf ik mij in voor de zaktraining. Naast oefeningen op de zak doe je dan ook veel buikspieroefeningen, conditie- en krachtoefeningen, zoals burpies, opdrukken, lunges en squats. Tijdens het boksen staat er altijd vrij heftige housemuziek op. Hoewel ik daar normaal gesproken niet van houd, is het dan heerlijk. Het sleept je echt zo’n training door. Onze kickbokstrainer past de muziek aan bij elke oefening: van heel rustige nummers tijdens het buikspierkwartier tot heftige house als we alles moeten geven wat erin zit. Laatst hadden we een andere trainer, die niet wist hoe hij zijn afspeellijst kon koppelen aan de muziekinstallatie. We misten allemaal de muziek!”

Sporten op muziek: helpt het echt?

Wie sport met muziek, kan het waarschijnlijk wel beamen: muziek helpt om het langer vol te houden. Maar is het ook echt zo? Sportpsycholoog Costas Karageorghis van de Brunel University in Londen deed er onderzoek naar en ontdekte bijvoorbeeld dat goed getrainde triathleten bijna 20% langer op een loopband bleven doorrennen dan in een sessie zonder muziek. Ook liepen ze iets efficiënter, wat bleek uit een 1% lager zuurstofverbruik. Welke muziek het beste te kiezen? Pop, rock en house – niet al te ingewikkeld – leveren vaak geschikte activerende muziek, aldus Costas Karageorghis. Zolang de nummers niet te veel tempowisselingen bevatten. Naast tempo heb je ook ritme, melodielijnen, en vooral niet vergeten de tekst van een nummer, die je kan meetrekken.

Top 5 sportmuziek van de redactie

Wist je dat het nummer Bring Sally up (van Moby) veel wordt gebruikt voor push up of squat  challenges? Bij ‘Bring Sally up’ kom je omhoog en bij ‘Bring Sally down’ ga je weer naar beneden. Maar er is meer geschikte muziek. Dit is de favoriete sportmuziek van onze redactie:  

  1. Gorillaz, Feel good inc
  2. Axwel Ingrosso, More Than You Know
  3. DJ Snake, Let Me Love you
  4. Kanye West, Power
  5. Showtek & Justin Prime, Cannonbal
 
  • Journal of Science and Medicine in Sport, 2012, Costas Karageorghis
  • Applying Music in Exercise and Sport, Costas Karageorghis, 2016