Wandelschema voor beginners

Training van 8 weken

Wil je beginnen met wandelen en ben je op zoek naar de houvast van een trainingsschema? Dan kun je dit wandelschema gebruiken. Hiermee ga je in 8 weken rustig van start zodat je een loopritme ontwikkelt dat je kunt aanhouden zonder buiten adem te raken.

Als je (meer) wilt gaan wandelen, doet niet het aantal keer ertoe, of de afstand of tijd, maar het genieten van de omgeving en van het wandelen zelf. Buiten wandelen in de frisse lucht – en in de natuur als het even lukt - geeft echt een enorm voldaan en ontspannen gevoel. Je voelt je er gelijk fitter door. Toch is het verstandig om niet te hard van stapel te lopen als beginnende wandelaar. Een wandelschema biedt dan houvast. Bouw het heel rustig op en start bijvoorbeeld met drie keer wandelen per week. Doe voor je training een een warming up en na afloop een cooling down. Een warming up warmt je spieren op en een cooling down helpt om je hartslag weer tot rust te laten komen.

Algemene instructies

  • Je moet kunnen blijven praten terwijl je loopt. Je wilt dus geen maximale hartslag bereiken.
  • Driemaal per week een half uur lopen is voldoende om je conditie op peil te houden.
  • Start altijd met 10 minuten opwarmen en eindig met 10 minuten afkoelen.

Download Wandelschema Beginners (pdf)

Wandelschema SamenGezond

De inhoud van deze pagina is samengesteld in samenwerking met Kenniscentrum Sport & Bewegen