3 soorten gezonde picknicks

Lunch, high tea of borrel

Wat past beter bij de zomer dan een picknick? Kleed mee, lekkere hapjes, een mooi plekje uitzoeken en genieten maar! Dit zijn de allerbeste tips, voor een gezonde picknick. Nóg lekkerder na een wandel- of fietstocht. 

Lunchpicknick

  • Het is leuk om iets rond te delen dat je zelf gebakken hebt. Bananenbrood bijvoorbeeld, van banaan, havermout en noten. Lekker én gezond. Op internet vind je veel lekkere recepten.
  • Kies voor kleur met groenten. Elke boterham knapt op van blaadjes sla, plakjes tomaat of reepjes paprika.
  • Lekker dippen! Maak een bakje met jonge worteltjes, radijs, stukjes komkommer of bleekselderij. Serveer met een zelfgemaakte yoghurtdip van volle yoghurt en fijngeknipte verse groene kruiden of een hummus. Was thuis de groenten grondig en bewaar de groenten en dip thuis of op je werk in de koelkast totdat je vertrekt voor de picknick. 
  • Leuk en makkelijk: broodsushi. Bestrijk sneetjes bruin brood met hüttenkäse en beleg met rucola en avocado, of met zalm bijvoorbeeld. Rol ze strak op en snij ze elk in 3 stukken.
     

High tea-picknick

  • Sandwiches horen echt bij een high tea. Maak ze van dunne sneetjes volkorenbrood en snij die schuin doormidden. Dé klassieke sandwiches bij een high tea zijn met zalm of met komkommer. Maar er is zoveel meer mogelijk! Bijvoorbeeld pesto met gegrilde courgette of aardbeien met rucola en ricotta of avocado met tomaat en koriander.
  • Bak hartige ei-muffins in plaats van zoete muffins: mix voor 8 muffins 4 eieren met een scheutje room, peper en zout. Vul vormpjes met fijngesneden spinazie, partjes kerstomaat, reepjes rauwe ham en geraspte kaas en verdeel het eimengsel hierover. Bak 20 minuten op 180 graden. 
  • Wat drink je erbij? Thee natuurlijk! Maak zelf ijsthee van afgekoelde thee, ijsblokjes, verse munt en eventueel een beetje honing. Neem mee in een thermoskan.
  • Verder is een fruitsalade altijd goed!
     

Borrelpicknick

  • Alcohol en warm weer gaan niet perfect samen, omdat alcohol zorgt dat je extra vocht verliest. Les dus de échte dorst met water en neem ook alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn mee.
  • Het water pimp je door er extra komkommer en munt, of sinaasappel en gember aan toe te voegen. Voeg vlak voor vertrek veel ijsklontjes toe, zo worden de flessen water meteen een koelelement in je picknickmand.
  • Maak niet alleen vette en zoute borrelhapjes, maar kies ook voor fris. Bijvoorbeeld een bulgursalade met kikkererwten, groene kruiden, kerstomaatjes en komkommer of een salade van verschillende kleuren tomaten met basilicum.
  • Prikken mag! Borrelhapjes op een prikkertje happen lekker weg. Deze combinaties zijn erg lekker: gegrilde courgette-mozzarella-pesto, of gerookte kip-mango-komkommer, of rode paprika-oude kaas-groene paprika.
     

Keep it cool!

Juist op warme dagen kun je echt niet zonder koelbox, anders loop je gevaar op infecties. Haal alles zo laat mogelijk uit de koelkast en neem voldoende koelelementen mee.