Diabetes de baas

Kennis van jouw ziekte en alles wat daar invloed op heeft

Met diabetes valt gelukkig goed te leven, mits je een aantal leefregels in acht neemt. Dat klinkt makkelijk. Maar in de praktijk is het soms verre van leuk iets niet te mogen of juist te moeten. Het leven met leefregels kan veel praktische vragen opleveren. Wat gebeurt er als ik afwijk van mijn dagelijkse routine? Hoe gaat het als ik ziek ben? Wat te doen als ik uit eten ga? 

Eén van de eerste dingen die je zult horen is dat diabetes een ‘zelfmanagementziekte’ is: je bent er de hele dag mee bezig en moet veel regelen. Een deel daarvan heb je zelf in de hand. Denk aan je bloedsuiker en bloeddruk controleren, veel bewegen en gezond eten. Dat betekent dat je goed moet weten wat je eet en wat gezonde voeding is. Waarom je meer moet bewegen. Wat voor medicatie je nodig hebt en hoe je dat dan toedient. En hoe je jouw leefstijl kunt veranderen zodat de diabetes geen belemmering vormt. Om al deze taken soepel te laten verlopen is kennis van jouw ziekte en alles wat daar invloed op heeft heel belangrijk.

Die verantwoordelijkheid over al die dingen die je zelf regelt voor je diabetes is niet vanzelfsprekend. Het dringt niet altijd door dat diabetes chronisch is. Bovendien heb je waarschijnlijk lange tijd kunnen leven zonder rekening te houden met aspecten die de glucosewaarden beïnvloeden. Je leefstijl zal daarom niet automatisch veranderen.


Kennis en motivatie

Jeroen Doorenbos, trainer bij Diabetesvereniging Nederland, merkt dat er veel mensen zijn die niet weten dat ze zelf veel invloed kunnen uitoefenen op het verloop van diabetes: ‘Mensen weten verbijsterend weinig over hun eigen medicatie. Vooral ouderen, die vaak een heel scala aan pillen per dag moeten slikken, hebben geen flauw idee wat welke pil precies doet. Maar als je weet waarom bepaalde medicatie wordt voorgeschreven, is de kans groot dat je de medicatie goed gebruikt voor een optimale werking.  Als je je motivatie weet, kun je daarop aanhaken. Zijn het de kleinkinderen? Dan is een beetje extra energie noodzakelijk en moeten oogcomplicaties worden voorkomen of in elk geval zo lang mogelijk uitgesteld. Is lekker koken en eten een hobby? Dan is kennis van de voedingswaarde en kijk op koolhydraten een absolute must. Ligt de interesse bij wandelen en fietsen? Waarschijnlijk ben je dan gebaat bij gerichte informatie over insulinegevoeligheid en voeding. In combinatie met kennis over de medicatie en mogelijke aanpassingen daarop.’
 

Gezonde leefstijl als medicijn

Diabetes kan op korte en op lange termijn voor lichamelijke complicaties zorgen. Bijvoorbeeld aan je voeten of je ogen. Ook ben je gevoeliger voor infecties. Sommige complicaties zijn ingrijpend, van andere kun je lange tijd weinig last hebben. Niet iedereen krijgt evenveel last van complicaties. Een gezonde leefstijl is het beste medicijn voor je diabetes. Voeding, beweging, medicijnen hebben allemaal invloed op je bloedglucosewaarden. Door ervaring krijg je meer grip op je diabetes. Dat geeft zelfvertrouwen. Als je goede bloedglucosewaarden hebt, voel je je lichamelijk en geestelijk ook beter.
 

2 gouden regels

Als je diabetes type 2 hebt, kun je zelf veel doen om je bloedglucosewaarden te verbeteren. De 2 belangrijkste adviezen zijn: beweeg regelmatig en eet gezond. Je ervaart bijna meteen de voordelen: je bloedglucosewaarden dalen en je bent fitter. Regelmatig bewegen verbetert je bloedglucosewaarden structureel. Soms is medicatie dan niet meer nodig. Elke dag een half uur bewegen is al goed voor je. Gezond eten geeft vaak goede resultaten voor gewicht, bloedglucosewaarden en bloedvaten. Kies voeding van goede kwaliteit en enkelvoudig onverzadigd vet, en eet minder vrije suikers en koolhydraten.