Zo krijg je je kind aan de vis

Zalmburgers en andere aanraders

Vis bevat gezonde omega-3 vetzuren. Ook heel gezond voor kinderen! Maar hoeveel heeft een kind nodig, en vanaf welke leeftijd? En welke vissen bevatten deze visvetten vooral?

Eerste hapjes

Als je baby tussen de 4 en 6 maanden is, wordt geadviseerd te starten met bijvoeding, meestal met groente- en fruithapjes. Vanaf 6 maanden mag je de groentehapjes combineren met vlees en vis. Om echt grote hoeveelheden gaat het dan nog niet. Het gaat er vooral om dat je baby verschillende smaken proeft en dat het de mondmotoriek wat verder ontwikkelt. Borstvoeding of flesvoeding blijft nog steeds de basis, en daarin zitten voldoende omega-3 vetzuren. Toch is het een goede gewoonte je baby iedere week wat vis te geven, om aan de smaak te wennen. Wortelpuree met zalm bijvoorbeeld of pasta met courgette, erwt en kabeljauw.
 

Groter groeien met vis

Als je kind 1 jaar is, gaat het ‘met de pot mee-eten’. Het Voedingscentrum adviseert kinderen van 1 tot 3 jaar om tenminste 1 keer per week 50 gram vis te eten. Kinderen van 4 tot 8 jaar hebben wekelijks 50-60 gram nodig en vanaf de leeftijd van 9 jaar is 100 gram vis per week het advies. Slim om een vaste visdag in te stellen!

Vette vis heeft hierbij de voorkeur, omdat juist daar veel van die gezonde visvetten inzitten. Bij vette vis kun je denken aan zalm, haring, makreel en sardines. Gepaneerde vis (zoals vissticks en kibbeling) is een minder goede keuze. Ze zijn gemaakt van magere vis en door het krokante jasje zuigen ze bij het bakken of frituren veel vet op. De visburgers uit het recept hieronder zijn een gezonder alternatief.
 

Lekker: zalmburgers!

Pureer 400 gram zalm in een keukenmachine. Knip een handvol bieslook en peterselie fijn en meng dat door de vis. Klop 1 ei los met peper en paprikapoeder en verkruimel 2 sneden oud brood. Roer het ei en het brood door de vis. Maak van het vismengsel met je handen 8 burgers van ca 1,5 cm dik. Is het te nat, voeg dan nog wat verkruimeld brood toe. Is het te droog, voeg dan enkele eetlepels melk toe. Wentel de burgers door 1 eetlepel bloem. Verhit 3 eetlepels boter of olie in een koekenpan en bak de burgers in ca. 10 minuten gaar en bruin. Af en toe keren.
 

Ook aanraders:

  • Pasta met gerookte zalm, mascarpone en stukjes courgette
  • Zelfgemaakte aardappelsalade met haring, sardines of tonijn
  • Gevulde vissoep met stukjes zalm, wat pasta, plakjes bleekselderij en wortel, visbouillon en crème fraîche. 
  • Wil je meer tips lees ook onze blog 'Zo makkelijk is vis!'.
 
  • http://www.visbureau.nl/gezondheid/vis_en_kinderen/
  • Voedingscentrum