Verslaafd aan suiker

Zo kwam Esther (39) er vanaf

Hoewel een suikerverslaving fysiologisch gezien niet bestaat, zijn er wel degelijk mensen die de weerstand van het witte goud niet kunnen weerstaan en het gevoel hebben verslaafd te zijn. Eén zo iemand is Esther (39), moeder van drie kinderen en stewardess.

“Koekjes, chocolade, drop… Als ik niet uitkijk, snoep ik de hele dag door en eet ik teveel suiker. Hoewel ik weet dat het niet goed voor mij is en het mij zeker niet gaat helpen bij afvallen, kan ik het niet laten. Op zo’n moment zelf vind ik dat ik het verdiend heb en beleef ik kortstondig een geluksmomentje. Ook ben ik een meester in mijzelf wijsmaken dat koffie met koek en thee met chocolade gezelliger is dan zonder. De volgende dag als ik op de weegschaal sta, heb ik spijt en neem ik mij voor om helemaal te stoppen met suiker. Maar tot voor kort duurde mijn suikerstop nooit lang en viel ik al snel terug in mijn oude gewoonten.”

Schuldgevoel door te veel suiker eten

“De belangrijkste reden dat ik een paar maanden geleden besloot om drastisch te minderen met suiker was omdat ik inzag dat ik wel degelijk verslaafd ben: ik kon geen dag zonder. Daarbij vind ik de gezondheidsrisico’s, zoals diabetes en overgewicht, niet opwegen tegen het plezier dat ik van suikerrijk eten heb. Als ik het eet voel ik mij goed, maar het schuldgevoel wat daarna de kop opsteekt, weegt daar niet tegenop.”

Symptomen

Online vond Esther de volgende symptomen, waarvan als je er één kunt aanvinken de kans bestaat dat je verslaafd bent aan suiker. Tot haar schrik kon zij ze bijna allemaal met ‘ja’ beantwoorden. De symptomen zijn:

  • Je hebt soms een sterke behoefte om te eten, ook als je geen honger hebt;
  • Je vindt het moeilijk om van een bepaald product minder te eten;
  • Je voelt je moe en futloos als je teveel gegeten hebt;
  • Je weet dat je eigenlijk anders (gezonder) moet eten, maar toch lukt het je niet;
  • Je eet om negatieve emoties te onderdrukken of om je op je gemak te voelen.

Het roer om: geen suiker meer eten

Esther: “Op dat moment heb ik het roer omgegooid en ben ik gezonder gaan leven. Mijn plan van aanpak was vrij simpel. Als eerste heb ik mij gratis aangemeld op de site jasperalblas.nl voor een gezonde boodschappenlijst.” In het overzicht dat je gratis ontvangt, vind je alle producten die je mag eten als je wilt afvallen of gewoon gezonder wilt leven. Kort door de bocht moet je naast koek en snoep ook alle producten mijden die toegevoegde suikers of snelle koolhydraten bevatten, zoals brood, aardappelen, pasta, rijst en ontbijtgranen. Daarvoor in de plaats eet je gerechten met heel veel voedingsstoffen. De truc daarnaast is om tussen de maaltijden door de suikertrek te stillen met gezonde alternatieven, zoals dadels met paranoten en banaan met chocolade. “Hoewel de bereiding van de recepten veel meer werk is dan wat ik voorheen at, is het ook zoveel lekkerder dat het de extra moeite meer dan waard is. In plaats van boterhammen eet ik nu de lekkerste salades en in plaats van ontbijtkoek een zelfgemaakte chocoladereep.”

Mindfullness

De volgende stap is dat je je bewust wordt van je emoties: waarom eet je? Dit doet Esther door middel van mindfullness en meditatie. Hierdoor is zij zich er nog meer van bewust geworden dat zij een emotie-eter is. “Ik eet te veel als ik niet lekker in mijn vel zit of stress heb. Als ik zo’n moment nu herken, doe ik een stapje terug en probeer ik te observeren wat ik voel. Of ik er echt helemaal vanaf ben, weet ik niet maar ik ga er alles aandoen om dit vol te houden. Ik ben als bijna 10 kilo afgevallen en hoop er nog een aantal te verliezen!”

Bestaat een suikerverslaving?

Kan je echt verslaafd zijn aan suiker? Volgens het Voedingscentrum is het geen echte verslaving, zoals bij drugs. Immers, in tegenstelling tot bij het stoppen van alcohol of drugs gebruik krijg je bij het stoppen met suiker geen onthoudingsverschijnselen en is er niet steeds meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Wel is het zo dat suiker net als drugs, vet, maar ook mooie muziek of sporten, het beloningscentrum in je hersenen activeert. Het zorgt voor de afgifte van de stof dopamine, dat een prettig gevoel geeft.