Vergeet jezelf niet!

Stappenplan voor meer me-time


Gepubliceerd op 28-03-2020 | Bewerkt op 28-03-2020

Als je wel eens gevlogen hebt, dan kun je je het moment van de stewardess vast nog wel herinneren bij de instructie van het zuurstofmasker: “Zet eerst zelf het zuurstofmasker op en help daarna anderen.” Maar momenteel loopt alles zo anders dan normaalgesproken, dat je jezelf bijna zou vergeten. Herkenbaar? Probeer dan eens dit stappenplan. 

Stappenplan om meer tijd voor jezelf vrij te maken:

  1. Bedenk wat jij heel erg leuk vindt om te doen en waar je een ontspannen en blij gevoel van krijgt.
  2. Plan die activiteit voor vandaag (of een later moment) en gun je dat moment voor jezelf.
  3. Geef bij je partner en eventuele kinderen aan dat dat het moment is waarop je niet gestoord mag worden.
  4. Probeer je zelf ook echt af te zonderen. Bespreek dat dat de ruimte is waar jij nu even alleen wilt zijn.
  5. Houdt je ook aan dit plan. Stel het niet uit, want van uitstel komt afstel! Bedenk bovendien dat als jij dit moment voor jezelf niet pakt en niet even ontspant, je de zorg voor anderen straks misschien wel niet meer aan kan.

Tips voor de invulling van de tijd voor jezelf:

  • Bel of skype met een vriend of vriendin waar je altijd een positief gevoel van krijgt.
  • Luister naar een van de luisterboeken die je een ontspannen gevoel geeft. Bekijk onze tips.
  • Luister naar je favoriete muziek. Of kies op bijvoorbeeld Spotify voor ontspanningsmuziek.
  • Lees jouw favoriete boek.
  • Ga puzzelen. Dit werkt ook heel goed om je hoofd leeg te maken.
  • Neem een uitgebreid bad.
  • Doe een yoga of mindfulnessoefening.
  • Of doe even helemaal niks en probeer van deze rust te genieten.

Vind je het moeilijk om lief te zijn voor jezelf? Lees dan eens dit blog.