Vegetarier worden

Gezond zonder vlees en vis


Wil je vegetarier worden? Als je vlees en vis op een gezonde manier vervangt, kun je prima zonder. Sterker nog: verschillende grote onderzoeken laten zien dat een vegetarisch voedingspatroon je bloeddruk verlaagt en het risico op hart- en vaatziekten verkleint. 

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?
background

Hoe eet je gezond als vegetariër?

Als je vlees en vis schrapt van je menu en daarnaast ook weinig groenten en fruit eet en geen volkoren producten gebruikt, dan ben je niet gezond bezig. Als je vegetarier wilt worden, is het belangrijk dat je vlees op een gezonde manier vervangt. Zorg er dus voor dat je weet hoe je een volwaardige vleesvervanger herkent. Eet je meer plantaardige en minder dierlijke producten, dan heeft dat veel voordelen voor je gezondheid. Een vegetarisch voedingspatroon verlaagt je bloeddruk, verkleint het risico op hart- en vaatziekten, op diabetes type 2 en op overgewicht.

Waar moet je als vegetariër op letten?

Vegetariërs hebben 20% meer eiwit nodig dan vleeseters. Let er op dat de producten die je kiest ook echt veel eiwit bevatten en of er vitamine B1, ijzer én vitamine B12 in zit. Dit zijn voedingsstoffen die vlees je normaalgesproken levert.  Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om deze voedingsstoffen op andere manieren binnen te krijgen. Bekijk bijvoorbeeld deze 12 recepttips met vitamine B. Ben je benieuwd of jij genoeg ijzer eet? Doe dan de ijzertest. Schrap je alle dierlijke producten uit je voedingspatroon en eet je alleen nog maar plantaardige producten? Dan moet je de dierlijke producten wel op een gezonde manier vervangen: 4 aandachtspunten als je vegan eet.

Wat is een gezond vegetarisch voedingspatroon?

De allerbeste vervanging van vlees zijn die bonen en noten. Daarvoor hoef je als vegetariër geen vleesvervangers te kopen, die zijn vaak nogal zout. Zet bijvoorbeeld een bonenschotel of linzensoep op tafel, maak een salade met cashewnoten, en smeer pindakaas en hummus op brood. Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Gelukkig zijn er een heleboel lekker mogelijkheden voor gezond op je brood. Bekijk deze 10 tips voor gezond vegetarisch broodbeleg bijvoorbeeld. Je kunt ook een diëtist vragen om tips voor jouw dagmenu als vegetariër.