Problemen met doorslapen?

3 tips voor een onverstoorde nachtrust

02:14 uur. Na wat voelt als vijf minuten slaap lig je weer klaarwakker. En dit is niet de eerste keer deze nacht. Ook niet de eerste keer deze week. Naast je begint je partner intussen zachtjes te snurken. Dat ook nog. Herkenbaar? Naarmate je ouder wordt, neemt de kans op zulke nachten steeds verder toe. Volg daarom deze drie tips op voor een betere nachtrust.

3 tips om beter te kunnen doorslapen
 

Tip 1. Let op wat je eet

Voor een onverstoorde nachtrust is het belangrijk te letten op je voeding. Eet minimaal een uur voordat je gaat slapen je laatste maaltijd of snack. Ga dan niet voor pittig of vet eten, maar kies fruit, noten of yoghurt. Deze producten zijn makkelijk verteerbaar en bevatten de stofjes tryptofaan en magnesium. Magnesium helpt je te ontspannen en tryptofaan bevordert de aanmaak van melatonine, wat je lichaam op hogere leeftijd steeds minder goed zelf kan aanmaken. Laat melatonine nou net het stofje zijn dat je helpt om in slaap te vallen én om door te slapen.
 

Tip 2. ... en op wat je drinkt

Een glaasje wijn voor het slapengaan? Geen goed plan. Alcohol verstoort de slaap- en waakperiodes tijdens de nacht, waardoor je onrustig slaapt. Hetzelfde geldt voor roken. Steek je laatste sigaret of sigaar dus minimaal een uur voordat je gaat slapen op. Lees ook dit blog: 'Slaapmutjes helpen ze echt?'.
 

Tip 3. Zorg voor een comfortabele slaapkamer

Diep en ononderbroken slapen kan alleen als je slaapkamer daar de geschikte omgeving voor is. Dit betekent dat je kamer een temperatuur heeft van 16 tot 18 graden en goed geventileerd wordt. Zorg er ook voor dat je licht buiten de kamer houdt, door bijvoorbeeld te investeren in verduisterende gordijnen. Zo creëer je een donkere ruimte waarin je onverstoord kunt slapen.
 

Doorslapen: de feiten

Vaak wakker worden 's nachts is vervelend. Doorslapen is samen met in slaap vallen en slaapefficiëntie (de hoeveelheid uren die je écht slapend in bed doorbrengt) de belangrijkste indicator voor jouw slaapkwaliteit. Een goede nachtrust is een must om je meest energieke, gelukkige en gezonde zelf te zijn. Dat is soms lastig, zeker als oudere. Ben je namelijk boven de 65 jaar, dan neemt je melatonineaanmaak af en breng je minder tijd door in de REM-slaap. Als gevolg hiervan wordt je ’s nachts vaker wakker. Jij ook? Je bent niet de enige. 18% van de mannen en maar liefst 25% van de vrouwen boven de 65 heeft hier last van. Gelukkig helpen bovenstaande tips om het doorslapen makkelijker te maken.

 

 

 
  • Trimbos SlechtSlapen onderzoek
  • https://academic.oup.com/jcem/article/85/6/2135/2850828
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15009505
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4273450/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27933574