Je wilt stoppen met roken: maar hoe?

Stoppen-met-roken-coach Debbie Hendriks geeft tips

Ineens weet je het heel zeker: je gaat stoppen met roken. Geen stinkende kleren meer, geen rokershoest, geen grotere kans op nare ziekten. En omdat je wel een flinke steun in de rug kunt gebruiken: gelukkig zijn er allerlei manieren van hulp. Debbie Hendriks, stoppen-met-roken-coach bij Sinefuma licht toe. 

Iedere roker die wil stoppen, maakt zijn eigen proces door. Welke methode het beste bij je past om je daarbij te helpen, is dan ook heel persoonlijk, zegt Debbie Hendriks, stoppen-met-roken-coach bij Sinefuma. “Wel blijkt uit onderzoek dat de kans dat stoppen lukt stukken hoger ligt als je dat onder intensieve begeleiding doet, met advies op maat. En dan het liefst in combinatie met nicotinevervangers of andere medicijnen. Van wie cold turkey stopt - zonder ondersteuning - is na een jaar nog 1% rookvrij. Doe je dat met begeleiding, dan kan die kans oplopen tot 40%.”

Er zijn verschillende manieren van begeleiding, zoals een groepstraining met lotgenoten, ondersteuning van een stoppen-met-roken-coach die persoonlijk advies op maat geeft of telefonische coaching. Bij persoonlijke begeleiding krijg je vaak ook advies over hoe je hulpmiddelen gebruikt. Debbie: “Op eigen houtje nicotinevervangers en medicatie gebruiken, is niet verstandig.”
 

Dit kan je helpen om te stoppen

Apps

Bij apps als Stopstone en Quit Smoking Buddy krijg je dagelijks handige tips en berichtjes die je motiveren om het vol te houden. Bovendien geven ze inzicht in je voortgang en hoe je gezondheid verbetert.

Online zelfhulptrainingen

Hierbij werk je zelfstandig aan opdrachten om te stoppen met roken. Vaak kun je ook ervaringen delen met anderen via het forum. Voorbeelden: de StopSite en Zelfhulptabak.

Nicotinevervangers

Pleisters, kauwgom, tabletten, een inhaler en mondspray zorgen voor een bepaalde hoeveelheid nicotine in je bloed zodat je langzaam kunt ontwennen. Ze werken alleen op de lichamelijke verslaving.

Boek

‘Stoppen met roken’ van Allen Car geeft inzicht in het verslavingsmechanisme van roken, waardoor veel mensen er minder behoefte aan krijgen. ‘Heel Nederland Stopt! Met roken’ van longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter beschrijft alle werkende stoptechnieken.

Groepstraining

Met een groep lotgenoten kom je meerdere keren bij elkaar onder begeleiding van een ervaren trainer en stop je samen met roken. Bijvoorbeeld Rookvrij! Ook jij? (mét nazorg om die eerste moeilijke weken goed door te komen), SmokeFree of de groepstraining gebaseerd op de Allen Carr methodiek.

Individuele begeleiding

Een-op-eengesprekken met een coach om je motivatie te verhogen. Met adviezen over hoe je kunt omgaan met moeilijke momenten. Bijvoorbeeld Rookvrij! Ook jij? van Sinefuna, SmokeFree of Medipro.

Telefonische ondersteuning

Begeleiding op maat via telefonische gesprekken. Soms kun je ook tussendoor bellen of mailen met je coach op momenten dat je het moeilijk hebt. Zoals Rookvrij! Ook jij? van Sinefuna, SmokeFree of Medipro.

Medicatie

De huisarts kan medicijnen voorschrijven, zoals Champix, Nortrilen en Zyban. Deze middelen zorgen dat je minder behoefte hebt om te roken en verminderen de lichamelijke ontwenningsverschijnselen.

Apparaatje

Met de Smokers Countdown ga je stap voor stap minder roken, waardoor je minder ontwenningsverschijnselen hebt. Je stopt deze kleine computer in een pakje sigaretten. Een lampje laat zien wanneer je wel of niet mag roken. Na 90 dagen ben je gestopt.

Alternatief

In de alternatieve hoek zijn er lasertherapie, acupunctuur of hypnotherapie. Bij lasertherapie stimuleert een lichtbundel bepaalde punten waardoor de lichamelijke verslaving verdwijnt en de ontwenningsverschijnselen worden onderdrukt. Acupunctuur onderdrukt vooral de ontwenningsverschijnselen. Een hypnotherapiesessie pakt je onderbewustzijn en de gedragspatronen aan die je naar een sigaret doen grijpen.
 

Een steuntje in de rug bij stoppen met roken

De één stopt cold turkey, de ander liever met wat hulp. Wist je dat de kans groter is dat je stoppoging lukt als je begeleiding krijgt? Wellicht werkt voor jou een app of boek het beste, waarmee je zelf aan de slag gaat. Voor de ander kan accupunctuur of persoonlijke coaching juist een uitkomst zijn. Al dan niet in combinatie met nicotinepleisters, om de ontwenningsverschijnselen te verminderen. SamenGezond heeft verschillende mogelijkheden voor je op een rij gezet. Wat past bij jou?

 Zelf aan de slag Professionele hulp