Barbecuetips voor veilig en hygiënisch roosteren

Zo voorkom je buikpijn en andere narigheid

Leuk een avondje barbecueën. Of het nu vlees, vis of groente is dat je erop legt, veiligheid en hygiëne zijn belangrijk. Want aan barbecueën zitten altijd wat haken en ogen. Daarom: de betere barbecuetips. 

Natuurlijk geniet je zo lang mogelijk (na) van een gezellige en gezonde barbecue! Liever geen nachtelijke bezoekjes aan het kleinste kamertje omdat je iets gegeten hebt dat bedorven was. Met aandacht voor de bereiding en door hygiënisch te werken, kun je buikpijn van de barbecue voorkomen.
 

Gezonde barbecue zonder bacteriën

Bacteriën houden wel van een zomerse dag. Een temperatuur tussen 10°C en 40°C vinden ze heerlijk; ze vermeerderen zich dan snel. Uit één bacterie kunnen zo, in 7 uur tijd, miljoenen bacteriën ontstaan. Zijn dat ziekmakende bacteriën dan kun je er een  voedselvergiftiging van krijgen met diarree, misselijkheid en braken als gevolg. Bij een temperatuur onder het vriespunt delen bacteriën niet meer; ze houden dan een soort winterslaap. Bij een temperatuur boven 75°C gaan ze dood. Daarom is het ook zo belangrijk bij vlees bereiden bijvoorbeeld kip door en door gaar te maken en eten voor de bereiding zo lang mogelijk koel te houden. Zo krijgen slechte bacteriën minder kans.
 

Barbecuetips voor minder bacteriën:

  • Koop vlees, vis, kip en salades als laatste en gebruik een koeltas om ze te vervoeren
  • Was je handen voordat je eten bereidt en een keer extra als je rauw vlees of vis hebt aangeraakt
  • Gebruik aparte borden, schalen en tangen voor rauw vlees en gebruik andere borden, schalen en tangen voor producten die gaar zijn
  • Laat vlees, vis en kip zo lang mogelijk in de koelkast staan voor je dit vlees gaat bereiden, en haal ze er gedurende het barbecueën in porties uit
  • Zet het eten in de schaduw, eventueel op een schaal met ijs
  • Kijk of vlees gaar is voor je het gaat eten, kook kip eventueel voor
  • Gooi restjes weg als ze langer dan 2 uur buiten hebben gestaan
     

Gezonde barbecue? Voorkom zwarte randjes!

Bacteriën kunnen een gezellige avond met eten van de grill behoorlijk verpesten. Maar daarnaast is het ook belangrijk te letten op PAK’s (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen). Dit zijn stoffen die bij verbrand vlees in de verkoolde delen van eten kunnen zitten. En die zijn ongezond omdat ze kankerverwekkend zijn. Ook als het houtskool net aan is gestoken komen er PAK’s vrij. En tot slot kan er bij vet vlees, zoals speklapjes, wat van het vet op de kolen druppelen. Er komen ook PAK’s vrij als dit vet vervolgens verbrandt.
 

Barbecuetips voor minder kankerverwekkende stoffen bij de barbecue:

  1. Leg eten pas op de barbecue als de vlammen gedoofd zijn en er een laagje witte as op de kolen ligt
  2. Dep gemarineerd vlees of vis goed droog voor je het op het rooster boven de kolen legt
  3. Leg bij vette vleessoorten, zoals een speklap, een lekbak voor het opvangen van vet onder het vlees, op een lager gelegen rooster. Zo kan het vet dat uit het vlees druipt geen vlam vatten. Heb je maar één rooster, dan kun je vette vleessoorten ook in een speciaal aluminium grillbakje zonder gaatjes leggen
  4. Snij eventuele zwarte randjes van bijvoorbeeld vlees af
     

Doe ook mee met SamenGezond

We zijn hard op weg het grootste gezondheidsprogramma van Nederland te worden. Doe je mee? De voordelen op een rij:

  • Een app met online coach die je helpt je doelen te behalen
  • Blogs, tips en uitdagingen over voeding, beweging en ontspanning
  • Beloning met punten die je kunt inwisselen in onze webshop

 Aanmelden Inloggen