Thee-advies: 3 koppen per dag!

Plus: de lekkerste theevariaties

Rooibosthee, gemberthee, verse muntthee, groene thee, ….thee is al lang niet meer het slappe kopje dat je oma altijd dronk. Thee is ontzettend trendy en het is ook nog eens gezond. Tijd voor thee dus!

Als er iets is wat de dorst goed lest, is het wel thee. Of het nu een kopje gewone Engelse ontbijtthee is, thee met een smaakje of een kopje verse muntthee; thee is een gezonde dorstlesser. Als je thee drinkt zonder suiker of honing dan zitten er in thee 0,0 calorieën. Net zo weinig als in water dus.

3 koppen per dag

Thee is gezond. Sinds een aantal jaren is er in Nederland zelfs een echt thee-advies. Nergens op de wereld bestaat zo’n advies maar wel bij ons. De Gezondheidsraad zegt dat het gezond is om 3 koppen zwarte of groene thee per dag te drinken, omdat deze theesoorten de bloeddruk verlagen. En dat verkleint de kans op een beroerte, zo blijkt uit onderzoek. Ook zit thee vol antioxidanten en deze helpen het lichaam beschermen tegen schadelijke invloeden door bijvoorbeeld veroudering, vervuiling en roken.

Cafeïne

Thee bevat net als koffie cafeïne. Tenminste als we het hebben over thee die van een theeplant komt. Dat zijn alle zwarte, groene en witte theesoorten. Thee van kruiden (zoals muntthee, rooibosthee en gemberthee) bevat geen cafeïne. Het gehalte aan cafeïne is in thee wel lager dan in koffie. In een kopje thee zit ongeveer 30 mg cafeïne, in een kopje koffie gemiddeld 85 mg. Wil je geen cafeïne gebruiken omdat je daardoor minder goed kunt slapen, drink dan ‘s avonds geen thee. Ook geen groene thee, het is een misverstand dat groene thee cafeïnevrij is. Alleen thee van kruiden bevat geen cafeïne. Lees ook: Beter slapen? Doe dit vooral niet! 

Kinderen en thee

Thee lijkt ook voor kinderen een gezond drankje. Dat geldt wel voor kruidenthee maar niet voor thee met cafeïne. Cafeïne is niet goed voor jonge kinderen. Tot 3 jaar geldt maximaal 1 gewoon kopje thee per dag, van 4-8 jaar maximaal 2 kopjes thee per dag. Wil je je kind meer thee laten drinken, kies dan voor kruidenthee of rooibosthee. Daar zit geen cafeïne in.

Gezonde theesoorten

Sommige kruidentheesoorten kun je beter niet te veel drinken. Dat geldt voor sterrenmix, zoethout-, venkel- en anijsthee. Zoethoutthee en sterrenmix verhogen de bloeddruk. En in venkel-en anijsthee zitten bepaalde plantengifstoffen (aromastoffen). Gelukkig zijn er een heleboel andere lekkere soorten.

Zelf verse thee maken

  • Homemade ijsthee: zet een theesoort die je lekker vindt, laat deze minimaal 5 minuten trekken en laat de thee goed afkoelen. Zet in de koelkast en serveer de thee met ijsklontjes.
  • Thee met melk: de Engelse gewoonte om thee met melk te drinken is zo gek nog niet. Je kunt zo een heerlijke warme melkdrank maken met een theesmaak naar wens. Ook lekker met amandelmelk of sojamelk.
  • Pimp verse kruidenthee. Denk aan verse gember, munt, maar ook aan verse citroenmelisse, verveine (ijzerkruid), salie of kamillebloemen. Combineer het eens met een extra schijfje citroen, wat blauwe bessen of een partje appel.
  • Meng gedroogde kruiden en specerijen en zet daar thee van. Lekkere combi’s zijn een stokje kaneel met korianderzaad en munt of kurkuma met citroengras.