Te gezond eten en te veel sporten, kan dat?

Wanneer wordt gezond bezig zijn een obsessie?

Gezond leven is hartstikke goed, maar je kunt ook doorslaan naar te gezond eten en te veel sporten. Het kan zelfs een obsessie worden. Hoe zit dat bij jou?  

Er bestaat zelfs een term voor te gezond bezig zijn: orthorexia. Iemand met deze ‘eetstoornis’ is ziekelijk met gezond eten en gezond leven bezig. Je ziet vaak dat mensen met orthorexia alleen het allergezondste willen eten. Ze mijden dan producten waarvan ze denken dat die niet gezond zijn. Vaak begint het met bijvoorbeeld het weglaten van suiker of van vlees en komen er in de loop van de tijd steeds meer producten bij. Op den duur laten ze zo veel weg (denk aan granen, gluten, zuivel, vlees, vis en vetten) dat er van gezond eten geen sprake meer kan zijn. Want om gezond te eten heb je van heel veel verschillende productgroepen iets nodig vanwege de voedingsstoffen die het levert.   

Te veel sporten

Vaak zie je ook een combinatie met dwangmatig bewegen: er moet elke dag gesport worden en vaak heftig getraind. Terwijl je lichaam juist ook rust en hersteltijd nodig heeft. Doe je dat niet, dan loop je kans op uitputting, schade aan je spieren en blessures.

De 80-20 regel

Natuurlijk is het goed om je bezig te houden met je leefstijl. Maar het is ook goed om af en toe uit de band te kunnen springen. Genieten van feestjes, een gebakje af en toe en uit eten gaan met vrienden moet kunnen. En daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Een goede regels is de 80-20 regel. Als 80% van je voeding bestaat uit gezonde producten dan kan 20% bestaan uit minder gezonde dingen. Ook voor je beweeggewoontes geldt: als je 80% van de tijd je best doet gezond te bewegen, kan je voor 20% bankhangen. Geniet ervan en voel je er niet schuldig over.

Te gezond eten en sporten: herken het bij jezelf

Denk jij dat je te gezond bezig bent? Dat je misschien te gezond eet of te veel sport? Check de volgende gewoontes. Zijn 5 of meer van deze gewoontes op jou van toepassing? Dan wordt je leven misschien wel iets te zeer beheerst door gezond, strak en fit willen zijn.

  1. Je maakt een eetplan voor de hele week, en je volgt dat ook precies.
  2. Je voelt je schuldig als je een keer niet gezond eet.
  3. Je eet nooit meer iets dat je ongezond vindt.
  4. Als je ergens gaat eten, geef je een hele lijst door van wat je allemaal niet eet (suiker, granen, zuivel…).
  5. Je eet nooit meer taart of een gebakje.
  6. Je sport echt elke dag.
  7. Je bent in een mineurstemming als je een training moet overslaan.
  8. Je weegt jezelf elke dag.
  9. Je pluist altijd het etiket van een product uit. Je móet weten wat er in zit.
  10. Je plaatst foto’s op Instagram van je gezonde maaltijden, je trainingen en je strakke lichaam.