Superslapers delen hun geheim

Zo word je elke dag fris wakker

Bijna elke nacht goed slapen en fris wakker worden is helaas niet voor iedereen weggelegd. Slechts 10% haalt deze categorie. We vroegen deelnemers aan de slaaptest om hun geheimen voor een goede nachtrust met ons te delen. Een selectie vind je hier onder. We kregen meer dan 1.500 tips. Heb jij je tip gedeeld? Bedankt dan daarvoor!

Zorg voor 8 uur slaap

“Ik zorg ervoor dat ik elke nacht 8 uurtjes slaap. Verder ben ik de hele dag druk bezig met van alles en nog wat, waardoor ik in de nacht supersnel in slaap val.”

“Vroeg eruit en tegen 22.00 uur lekker onder de wol.”
 

Luister naar je lichaam, niet naar de klok

“Naar bed zodra je moe wordt. Soms is dat 20:30 uur, en soms 0:30, maar dat maakt niet uit. Ik slaap altijd tot 7:00 uur en ben dan klaar(wakker).”

“Niet drinken door de week, en in het weekend matig. Niet roken, gezond eten en op tijd naar bed. En bovenal: bewegen zodat je moe bent als je naar bed gaat.”

“Geef toe aan ‘inkak-momentjes’. Een powernap doet wonderen, ook op het werk. Dan heb ik direct weer energie.”

“Ik geef toe aan slaap, en blijf niet hangen voor de tv of bezig met mijn tablet of telefoon.”
 

Zorg voor een comfortabel bed

“Ik zorg dat mijn bed goed is en op temperatuur. Het bed moet droog zijn. En warme voeten zijn erg belangrijk. Zonder warme voeten kom ik niet in slaap.”

“Als je lichaam maar lekker op temperatuur is. Dus niet koud en niet te warm en altijd een pyjama aan. Katoen in de zomer en eventueel jersey, badstof of flanel in de winter.”
 

Maak eerst je hoofd leeg

“Naast alle trucjes zoals een warme douche, iets koels drinken, geel licht en niet vlak voor het slapen gaan nog iets eten, doe ik alsof ik mijn hersenen in slaapstand kan brengen. Dus ogen dicht, hoofd leegmaken (al die eventuele ellendige dingen zoeken het voorlopig maar uit).”

“Omarm je kussen, je dekbed, leg de sores van de voorbije dag op de stoep. Bedenk waar je het liefst zou willen zijn, sluit je ogen en vertrek naar dromenland.”

“Maak je hoofd leeg voor het slapen. Leg een briefje en pen naast je bed om de dingen op te schrijven die je anders wakker houden.”

‘De dingen waar je stress van hebt, of je overpeinzingen opschrijven op een papiertje, zodat het uit het hoofd is.’

“Probeer er van te genieten als je je bed in stapt. Ik klets vaak nog even met mijn partner, zonder invloed van telefoons, tv’s en noem maar op. Lekker rustig worden en dan heerlijk slapen.”

“Je moet je hoofd leeg hebben als je gaat slapen. Niet piekeren en niet nu al iets gaan doornemen wat je volgende dag hebt staan. Piekeren en je op iets voorbereiden moet je uren voordat je naar bed gaat doen. Op die manier is je hoofd leeg en kun je heel snel in slaap vallen zodra je in bed ligt.”
 

Mediteren

“Voor mij helpt meditatie: 10 minutes a day to a better way! Elke avond schrijf ik op waar ik dankbaar voor ben. Ik probeer positief te denken, gezond te eten en te drinken en vreedzaam te leven.”
 

Experimenteer met slapen

“Zoek de hoeveelheid slaap die je echt nodig hebt per nacht. Dat uitzoeken kan meerdere weken duren, bijvoorbeeld door een half uur later naar bed te gaan. Kijk hoe snel je in slaap valt. Let ook op hoe vaak je wakker wordt en of je geen moeite hebt met de wekker. Hierdoor kun je mooi je benodigde hoeveelheid slaap ontdekken.”
 

Ademhalen

“Mijn tip: concentreer je op je ademhaling voor je gaat slapen. Adem rustig in via je neus naar je buik, en adem lekker langzaam weer uit via je neus. Probeer ondertussen nergens aan te denken, alleen aan je ademhaling.”
 

Overdag genoeg bewegen

“Voor een goede nachtrust helpt het om overdag voldoende activiteiten (fysiek en mentaal) te ondernemen. Op dagen dat ik dat niet doe, merk ik dat het lastiger is om in slaap te vallen.”

“Zorg voor voldoende buitenlucht overdag.”

“Loop een half uur voordat je gaat slapen een rondje.”
 

Zorg voor regelmaat

“Zorg voor regelmaat, dus ga op dezelfde tijden naar bed. Doe lastige dingen in de ochtend zodat je in de avond tijd voor ontspanning hebt. Ik eet op vaste tijden en drink alleen cafeïne in de ochtend. Minimaal half uur per dag wandel ik en ik schrijf alles op wat me bezig houdt, zodat het niet in mijn hoofd blijft hangen.”

“Op tijd naar bed dan even wat lezen en gaan slapen en als de wekker gaat meteen opstaan. Dagelijks het zelfde ritme aanhouden zorgt ervoor dat je slaapritme stabiel blijft.”

“Het geheim van een goede nachtrust is altijd om de zelfde tijd te gaan slapen en op te staan.”

“Zorg voor een vast ritueel voor het naar bed gaan. Geen alcohol drinken helpt ook erg goed.”
 

Geen zware kost en beeldschermen

“Na 14.00 uur drink ik geen koffie meer. Na 21.00 uur vermijd ik snelle beelden van tv, computer of mobiele telefoon.”

“Na 21.00 uur eet ik niets meer, en drink alleen nog een glas wijn en water. Bovendien laat de iPad of telefoon dan achterwege. Ik luister muziek, lekker rustig.”

"Niet te laat nog met je smartphone bezig zijn helpt mij 's nachts beter te slapen. Als het dan toch moet zet ik mijn telefoon op de nachtstand met een minder helder scherm."

“Overdag beweeg ik veel en drink ik kamillethee en maximaal 2 koppen koffie. Na 19.00 uur eet ik niet meer, alleen iets lichts”
 

Eet een banaan!

“Eet een banaan als je ’s nachts niet kunt slapen, of moeilijk in slaap komt. Uit ervaring weet ik dat dit heel goed helpt.”

"Dat ene koekje 's avonds voor de tv bleek bij mij de boosdoener voor moeilijk inslapen. En goed slapen is me toch meer waard dan iets lekkers!"

 

Doe ook mee met SamenGezond

We zijn hard op weg het grootste gezondheidsprogramma van Nederland te worden. Doe je mee? De voordelen op een rij:

  • SamenGezond beloont gezond gedrag
  • Doe mee met leuke activiteiten en verdien (korting op) populaire producten
  • Het is voor iedereen, dus ook als je niet verzekerd bent bij Menzis

 Meer info Inloggen