Starten met fietsen

Schema en tips

Wil je meer gaan bewegen, dan is fietsen een makkelijke manier om dit in de praktijk te brengen. Pak vaker de fiets in plaats van de auto of verken de omgeving op de fiets. Ontdek nieuwe fietspaden, de mogelijkheden zijn eindeloos in Nederland. We zijn niet voor niets een fietsland!

Aanbevolen voor jou

Ontdek je persoonlijke tips

Meld je aan bij SamenGezond of log in. Dan zie je direct welke onderwerpen en tips bij jou passen! 

Deelname is gratis en voor iedereen

Meld je aan
background

Starten met fietsen

Wil je meer gaan bewegen, dan is fietsen een makkelijke manier om dit in de praktijk te brengen. Pak vaker de fiets in plaats van de auto of verken de omgeving op de fiets. Ontdek nieuwe fietspaden, de mogelijkheden zijn eindeloos in Nederland. We zijn niet voor niets een fietsland!

Bijna iedereen kan gaan fietsen. Je hoeft niet meteen volle bak te gaan, een rustig rondje op de pedalen is ook heerlijk. Geen wonder dat fietsen één van de meest populaire beweegactiviteiten is, samen met wandelen. Ook hardlopen en wielrennen zijn populaire buitenactiviteiten. Je bent lekker in de buitenlucht, kunt bewegen wanneer het jou uitkomt en je hoeft niet topfit te zijn om ermee te beginnen. Zet gelijk een fijn muziekje er bij op! Het is goed om vooraf vast te stellen wat je graag wilt bereiken. Conditie opbouwen, calorieën verbranden, 10 kilometer fietsen of gewoon vaker naar buiten. Denk hierbij in kleine stapjes, leg de lat niet te hoog maar bouw het rustig op. Bijvoorbeeld met een fietsschema. Een eerste doel kan zijn om vijf keer per week te fietsen, en dan steeds een een half uur lang.

Fietsen en warming-up

Fietsen is voor veel Nederlanders een makkelijke manier om in beweging te komen en actief te zijn. Bij meer bewegen denk je misschien al gauw aan sporten, maar als je je levenstijl wilt veranderen dan is fietsen ook uitermate geschikt. En dan hoef je niet gelijk enorme afstanden af te leggen. Een warming-up is meestal niet nodig als je een rustige fietstocht gaat maken. Maar ben je van plan om je flink in het zweet te werken of te gaan mountainbiken, dan kan een goede warming-up ervoor zorgen dat je een betere prestatie levert. Ook voorkom je er blessures en spierpijn mee. Bij een warming-up kun je bijvoorbeeld het eerste kwartier rustig fietsen en daarna het tempo langzaam opbouwen. En vergeet de rekoefeningen niet! Daarmee rek je je spieren. Start met rustig fietsen, doe dan wat rekoefeningen en ga dan echt trainen (fietsen). En stop na afloop niet heel plotseling, maar bouw ook weer rustig af. Denk aan rustig uitfietsen en ook weer wat rekoefeningen.

Starten met fietsen: welke fiets kies je?

Misschien wil je gewoon wat vaker je fiets gebruiken, die in het schuurtje stof staat te verzamelen. Of neem je je voornemen om meer te bewegen gelijk serieus en ga je op zoek naar een nieuwe fiets. Voor een fietstocht naar je werk, de supermarkt, of school is een simpele fiets met of zonder versnellingen prima. Wil je grotere afstanden afleggen, dan kan een e-bike of elektrische fiets uitkomst bieden. Dit soort fietsen met trapondersteuning zie je steeds meer op straat. Om ervoor te zorgen dat je je voornemen om vaker te gaan fietsen ook echt volhoudt, is het belangrijk om een goedlopende fiets te hebben die lekker zit en goed stuurt. Je wilt ontspannen kunnen genieten van je fietstocht en geen vervelende ongemakken krijgen zoals blessures en zadelpijn.

Starten met wielrennen

Wil je beginnen met wielrennen, dan komt daar wel een beetje meer bij kijken dan alleen een fiets. Ga je deze sport eerst eens proberen, schaf dan niet gelijk de duurste fiets aan maar kies voor een instapmodel. Bedenk van te voren wat je wilt uitgeven. Een fietswinkel kan je adviseren over de juiste framemaat. Naast de fiets heb je ook kleding nodig. Een goede fietsbroek bijvoorbeeld. Deze heeft een stuk zeem ter hoogte van het zitvlak, om zadelpijn te voorkomen. Let erop dat er zo min mogelijk naden zitten op plekken die kunnen gaan knellen. Fietsbroeken zijn verkrijgbaar met korte, halflange en lange pijpen, in zowel strakke als wijde modellen. Denk ook aan handschoenen, wielrenschoenen, een bril en een helm. Goede fietskleding draagt bij aan een fijne fietservaring. De kleding is misschien wat kostbaar, maar je hebt er jarenlang plezier van.

Starten met mountainbiken

Ga je liever fietsen op onverharde paden, smalle bospaadjes en heuvelachtig terrein? Dan is mountainbiken (MTB) misschien wel wat voor jou. Een meer avontuurlijke manier van fietsen dan op een stadsfiets of e-bike. Er zijn in Nederland veel mountainbikeroutes die je kunt verkennen. Let op: voor een aantal MTB-routes heb je een mountainbikevignet nodig, deze kun je aanschaffen bij Natuurmonumenten. Ook bij deze sport geldt: zorg voor lekker zittende en ventilerende bovenkleding, fietsschoenen (bijvoorbeeld je eigen sportschoenen), een helm en eventueel fietshandschoentjes.

Fietsroutes

Denk je aan Nederland, dan denk je aan fietsen. Wil je ontdekken welke mooie fietsroutes er allemaal zijn? Plan dan eens een route via knooppunten. Kijk of je steeds een andere fietstocht kunt maken. Elke regio heeft een bewegwijzerd netwerk van fietsknooppunten, aangegeven met wit-groene bordjes met cijfers er op. Deze vind je ook bij jou in de buurt. Handig voor lange ritten maar ook voor korte tochtjes. Met hulp van de Fietsersbond Routeplanner (website of app) kun je heel makkelijk een route uitstippelen. Of start bij een knooppunt-bord als je gaat fietsen en stippel zo je route uit. 

Tip: zet de SamenGezond-app aan tijdens het fietsen. Dat loont! Meedoen is simpel: download de app en meld je aan voor het Weekdoel. Houd je fietstochtjes bij en verdien daarmee een beloning. Elke week weer! 

Download van Download van