Gezonde smoothie maken?

Hier een stappenplan

Smoothies zijn dranken op basis van gepureerd fruit. En altijd gezond toch? Nou… dat valt soms tegen. Maar met dit stappenplan kun je toch een lekkere en gezonde smoothie maken. 

Stap 1: Gebruik een bescheiden hoeveelheid fruit

Twee porties fruit per persoon is echt ruim voldoende om een lekkere smoothie te maken. Denk bijvoorbeeld aan een kleine banaan en 1 sinaasappel. Of een handvol aardbeien en 1 kiwi. De aanbevolen hoeveelheid fruit is 2 porties per dag, dus met zo’n smoothie krijg je al vanzelf je dagportie binnen. Meer is niet nodig, want meer fruit betekent ook: meer suikers (zie kader).
 

Stap 2: Voeg wat groenten toe

De meeste mensen in Nederland halen de aanbevolen hoeveelheid groenten van 250 gram per dag niet. Krik je dagelijkse hoeveelheid groenten op, dus voeg ook wat groenten toe aan een smoothie! Heel geschikt zijn komkommer, bleekselderij, paprika, broccoli, spinazie, boerenkool en wortel. Een kleine portie van 75-100 gram is al prima.
 

Stap 3: Verdun

Alleen puree van fruit en groenten, dat drinkt een beetje lastig. Verdun je smoothie daarom tot een goed drinkbare drank, die nog wel behoorlijk dik is. Je kunt de smoothie verdunnen met koude melk, karnemelk, yoghurt of gewoon koud water. Liever geen sap, omdat dat weer extra suikers levert.
 

Stap 4: Versier

Een smoothie wordt extra lekker met wat toppings. Gebruik bijvoorbeeld een eetlepel verse groene kruiden, wat sesamzaad, chiazaad of hennepzaad of wat gehakte nootjes. Deze toevoeging geeft je smoothie ook een beetje extra “bite”. En dat past weer bij stap 5.
 

Stap 5: Drink je smoothie heel langzaam

Een perfecte smoothie is zo dik dat je ‘m ook met een lepel zou kunnen eten. Het grote voordeel is dat je dan langzaam opdrinkt en bijna kunt kauwen. Daardoor voel je de verzadiging beter. Daarmee wordt een smoothie een volwaardig tussendoortje of een compleet ontbijt.
 

Gezonde smoothie maken? Doet dit dan niet!

Je smoothie wordt een echte suikerbom als je veel fruit en ook nog vruchtensap gebruikt. Het gaat weliswaar om vruchtensuiker, maar voor je lichaam is dat net zo goed suiker. Als je naast fruit ook nog avocado, kokosmelk of volle zuivel gebruikt, kan de smoothie ongemerkt ook nog veel calorieën leveren. Tip: maak je smoothie daarom niet te groot: 250 ml is ruim voldoende om jouw gezonde smoothie te maken.