Slanke taille, spierkracht of uithoudingsvermogen…?

Dit geeft het snelst resultaat

Sommige mensen sporten voor hun plezier, anderen gaan voor het snelste en beste resultaat. Afvallen, meer spieren of uithoudingsvermogen...? Hier vind je de sportmethodes die het snelste resultaat geven. 

Uithoudingsvermogen: korte spurts

Kom je bij het traplopen van enkele verdiepingen hijgend op je bestemming aan? Dan is het wellicht tijd om wat te doen aan je uithoudingsvermogen. Het uithoudingsvermogen hangt samen met het zuurstoftransport in je lichaam. Daarvoor is voldoende longcapaciteit nodig, en een sterk hart dat het bloed snel door je lichaam kan pompen. Hardlopen, fietsen, of spinnen maken je uithoudingsvermogen beter. Goed nieuws: dit hoef je niet uren vol te houden. Korte spurts van 30 seconden tot 1 minuut op hoge intensiteit zijn al genoeg. Dat heet High Intensity Interval Training (HIIT). Met 20 tot 30 minuten HIIT per week (eenderde op maximale intensiteit afgewisseld met tweederde op normale intensiteit) laat je je uithoudingsvermogen flink toenemen. HIIT kun je op veel sporten toepassen, van hardlopen tot wielrennen. 

Spierkracht: kettlebell-training

Een gespierd lichaam ziet er aantrekkelijk uit, beschermt tegen rug- en gewrichtsklachten en zorgt voor een gezond metabolisme waardoor je minder kans hebt op suikerziekte en obesitas. Er is maar één recept: use them or loose them. Eigenlijk zou iedereen die geen zwaar lichamelijk werk doet zijn spieren in vorm moeten houden. Gelukkig kun je je spieren versterken met bijvoorbeeld poweryoga en pilates. Wil je snel resultaat in korte tijd dan is kettlebell-training (een workout met een soort kanonkogels) een aanrader. Liever gewone krachttraining? Dan helpt HIIT hier ook (zie uithoudingsvermogen). 

Afvallen: kracht- én cardiotrainen

In de sportwereld wordt al jaren gediscussieerd over wat beter helpt om af te vallen: krachttraining of cardiotraining. Het juiste antwoord: een combinatie van beide. Een gespierd lichaam dat in beweging komt, verbruikt meer energie en verbrandt meer vet. Dus daarom moet krachttraining de basis zijn. Maar daarnaast zul je calorieën moeten verbranden, dus ‘uren' of 'kilometers' moeten maken. Wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, wat maar het beste vol te houden is. Zwemmen heeft van deze duursporten het hoogste calorieverbruik omdat je lichaam zich naast bewegen ook warm moet zien te houden in het koude water. 

Figuurcorrectie: spiertraining

Om meteen maar een mythe te ontkrachten: je kunt je bouw niet veranderen door welke training dan ook. Heb je brede heupen, dan blijven ze breed. Ook plaatselijke vetrolletjes proberen te verbranden door bijvoorbeeld je buikspieren te trainen, is zinloos. Maar spiertraining zorgt voor meer spieren en een betere houding en daardoor zie je er binnen de mogelijkheden van je natuurlijke bouw al snel beter uit. Krachttraining, poweryoga, pilates en kettlebell maken je sterker en verbeteren zo je contouren. Pilates legt van deze sporten de meeste nadruk op houding en buikpieren waardoor het een goede sport is voor vrouwen én mannen die hun figuur willen corrigeren. Lees ook: Welke sport om af te vallen?