Stress door de coronacrisis? Herken de signalen!

Checklist

Op bepaalde situaties en mensen heb je maar weinig controle. De coronacrisis is zo’n situatie. Je zit verplicht thuis, of werkt juist overuren. Alle leuke uitjes zijn opgeschort en je mist je sociale contacten. Dat kan zorgen voor frustraties en stress. Hoe kun je hier het  beste mee omgaan?

Iedereen is weleens gespannen of gestrest. Je kunt er bijvoorbeeld last van krijgen als je ruzie hebt gehad, een examen moet doen of als het op je werk al een tijdje niet lekker loopt. Spanning kan zich op verschillende manieren uiten. De een krijgt last van zijn nek of buik, een ander gaat meer snoepen of kan slecht stilzitten. Soms merk je wel dat je je niet prettig voelt, maar besef je niet dat het door spanning komt.

Checklist signalen van stress

Probeer voor jezelf de bijbehorende signalen te herkennen. Zo kun je soms voorkomen dat de stress te lang aanhoudt. Beantwoord voor jezelf bijvoorbeeld eens onderstaande stellingen met 'ja' of 'nee'.

  • Nadenken kost me moeite
  • Lichamelijk voel ik me uitgeput
  • Ik voel me slap
  • Ik vind dat ik weinig doe op een dag
  • Ik kan me niet goed concentreren
  • Het kost me moeite ergens mijn aandacht bij te houden
  • Lichamelijk voel ik me in een slechte conditie
  • Ik ben snel moe
  • Er komt weinig uit mijn handen
  • De zin om dingen te ondernemen ontbreekt mij
  • Mijn gedachten dwalen makkelijk af

Is het antwoord op het overgrote deel ‘ja’? Dan is er sprake van te veel spanning en heeft je lichaam rust nodig. Je kunt in dit geval maar beter accepteren dat de situatie is zoals deze is. Op dit moment heb je nu eenmaal geen andere keuze. Dat is niet leuk, maar je boos maken helpt niet.

Omgaan met stresssituaties? Accepteer!

Accepteren klinkt misschien passief, alsof je het eens bent met de situatie. Maar het betekent ook dat je niet langer vecht tegen een situatie die zich op dit moment slecht laat veranderen. Dat kost namelijk heel veel energie, terwijl het weinig oplevert.

Lukt accepteren niet helemaal, bedenk dan dat het slechts gaat om een voorlopige acceptatie. Probeer het eens uit. Kijk hoe het bevalt om bijvoorbeeld een week niet tegen de situatie te vechten. En te denken: ‘Me ertegen verzetten kan altijd nog’. Waarschijnlijk geeft die houding een heel stuk rust.

Omgaan met stresssituaties: maak het zo prettig mogelijk

Wie de situatie (voorlopig) kan accepteren, kan vervolgens proberen de situatie zo prettig mogelijk te maken. Bijvoorbeeld:

  • Zoek steun bij familie en vrienden. Lucht je hart en laat je troosten. Maar blijf niet teveel hangen in negatieve emoties.
  • Laad je op met positieve activiteiten. Onderneem activiteiten die nu allemaal wél kunnen, dat geeft de energie die nodig is om de situatie te doorstaan. Kijk dus waar je blij van wordt en onderneem die dingen vaker.
  • Neem vervelende mensen met een korrel zout. Merk het op bij jezelf als mensen je tegen gaan staan of irriteren. Dit kun je nu niet gebruiken. Besluit niet iedereen serieus te nemen, en lach innerlijk wat vaker om wat mensen doen of zeggen. Houd je bovendien voor dat deze persoon, net zoals een gebeurtenis, zo weer ‘voorbij’ is.
  • Heb oog voor kansen en mogelijkheden. Vraag je af op welke manier deze crisis van jou een beter of wijzer mens maakt. Het positieve zien in een moeilijke situatie lukt doorgaans niet meteen, maar vaak wel na een tijdje.
  • Hoe uitzichtloos een situatie of probleem ook lijkt, vaak verandert er op termijn wel degelijk iets. Tot die tijd geldt: maak er vooral het beste van.