De Dagelijkse Dertig

Doe mee en beweeg 5 dagen 30 minuten per dag

De Dagelijkse Dertig, oftewel een week lang elke dag 30 minuten bewegen. Van 8 t/m 14 februari 2021 dagen wij jou uit om dagelijks 30 minuten te bewegen. Kies zelf welke manier van bewegen bij jou past. Zoals wandelen, fietsen, hardlopen of iets anders. Zolang het maar buiten is. Heb je de uitdaging volbracht? Dan ontvang je een beloning. 

Dagelijkse Dertig

De inschrijving voor De Dagelijkse Dertig is gesloten. Je kunt je helaas niet meer aanmelden. 

  • Van 8 t/m 14 februari 2021
  • Minimaal 5 dagen elke dag 30 minuten bewegen
  • Bepaal zelf de activiteit, de route en het tempo
  • Zolang het maar in de buitenlucht is
  • Hou je activiteiten bij in de SamenGezond-app
  • Meedoen is gratis
  • Uitdaging gehaald? Dan kies je voor een cadeaubon t.w.v. €5 van Sportshopsdirect.nl of een donatie aan de Hartstichting.

Klik hier voor meer informatie en de voorwaarden

Dit effect heeft 30 minuten per dag bewegen op je lichaam

In de Beweegrichtlijnen staat dat 30 minuten lichaamsbeweging per dag nodig is voor een goede gezondheid. En een goede gezondheid, dat wil toch iedereen? En met de Dagelijkse Dertig kun je dit volledig in je eigen tempo doen. Of je nu gaat wandelen of hardlopen. Het maakt niet uit. Zolang je maar 30 minuten aaneengesloten in de buitenlucht beweegt. Trek je wandelschoenen aan of pak de fiets, want 30 minuten bewegen per dag heeft een goed effect op je lichaam.

  • Minder kans op diabetes type 2
  • Verlaagt je kans op hart- en vaatziekten
  • Verbetert de werking van je brein
  • Verhoogt je weerstand en helpt om stress kwijt te raken
  • Betere energieverbranding
  • Aanmaken van gelukshormonen
  • Betere conditie
  • Positieve invloed op je gewicht

30 minuten matig intensief bewegen staat gelijk aan:

  • 2,5 kilometer wandelen
  • 8 kilometer fietsen
  • 5 kilometer hardlopen

Over de Beweegrichtlijnen

De Gezondheidsraad heeft op basis van wetenschappelijk inzicht Beweegrichtlijnen opgesteld. De Beweegrichtlijnen geven een advies over hoeveel lichaamsbeweging nodig is voor een goede gezondheid. Voor volwassenen gelden de volgende richtlijnen:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Beweeg 2,5 uur per week matig intensief, zoals stevig doorwandelen of fietsen. Dit kun je verspreiden over meerdere dagen, bijvoorbeeld 5 dagen per week 30 minuten bewegen.
  • Doe minstens 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten. Bij spierversterkende activiteiten verbeter je je kracht, uithoudingsvermogen en spieromvang. Denk aan trainen met gewichten, oefeningen met eigen lichaamsgewicht en duuractiviteiten zoals fietsen. Bij botversterkende activiteiten wordt je lichaam met het eigen gewicht belast, zoals springen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen.
  • Balansoefeningen voor ouderen. Dit houdt in dat je je balans bewaart terwijl je staat of beweegt, denk aan op een been staan of een voorwerp van de grond rapen.
  • Voorkom veel zitten

Het voorkomen van stilzitten is lastig, vooral als je een kantoorbaan hebt. Maar er zijn hulpmiddelen, zoals een zit-sta-bureau of een stappenmeter die jou elk uur een seintje geeft om even op te staan en een eindje te lopen. Zo doorbreek je je zitroutine.

Ga jij de uitdaging aan?

Doe dan van 8 t/m 14 februari 2021 mee aan de Dagelijkse Dertig. Dan werk je aan je gezondheid, ontvang je een cadeaubon van Sportshopsdirect.nl óf maak je de Hartstichting blij met een donatie. Lees hier meer over de Dagelijkse Dertig en de voorwaarden. 

De inschrijving voor De Dagelijkse Dertig is gesloten. Je kunt je helaas niet meer aanmelden. 

Matig intensief bewegen: 30 minuten per dag

Wil je ook dagelijks 30 minuten gaan bewegen, maar weet je niet goed hoe je moet beginnen? Met de onderstaande trainingsschema's en tips ga je goed van start en zet je met gemak genoeg stappen per dag.