Tabletnek of iPad-rug

Zo voorkom je RSI-klachten

Steeds meer doen we met onze mobiel, tablet of laptop. Niet voor niets nemen RSI-klachten onder volwassen én onder kinderen de laatste jaren flink toe. Oefentherapeut Yolanda van Hoorn geeft tips. 

Gemiddeld heeft een huishouden in Nederland negen beeldschermen in huis. Niet voor niets brengen we onze tijd veel langer zittend door dan pakweg twintig jaar geleden, vertelt Yolanda van Hoorn, oefentherapeut Cesar en oprichter van het schoollesprogramma Zit met Pit. Yolanda: “Op het werk zitten we vaak achter een beeldscherm, en eenmaal thuis pakken we ook gemakkelijk nog even de tablet, de mobiel of de laptop. Voordat je het weet zit je uren achter elkaar in dezelfde houding.”


RSI

En dat is precies hoe RSI kan ontstaan. De afkorting RSI staat voor Repetitive Strain Injury. Professionals in Nederland spreken ook wel van KANS: Klachten aan arm, nek en/of schouders. Door bewegingen met bepaalde spieren steeds te herhalen of aan te houden, ontstaat er een continue spierspanning. De doorbloeding wordt slechter en spieren kunnen klachten veroorzaken. Met pijnklachten, tintelingen, een koud en doof gevoel, stijfheid of hoofdpijn als gevolg.
 

Tabletnek

Een goed voorbeeld van RSI die veroorzaakt wordt door nieuwe media, is de zogenaamde ‘tabletnek’. Door langdurig gebogen te zitten, trekt het hoofd hard aan de nekspieren en neemt de druk op de nekwervels enorm toe. Wanneer je hoofd naar voren gekanteld is, bijvoorbeeld om op je laptopscherm te kijken, neemt het gewicht dat aan je rug trekt toe. Bij een kanteling van zo’n 15 graden wordt het gewicht van het hoofd al bijna 12 kilo, tegenover gemiddeld 7 kilo bij een kanteling van 0 graden.Niet zo gek dus dat deze onnatuurlijke houding voor nek- en rugklachten zorgt. Was RSI vroeger vooral voorbehouden aan volwassenen, ook steeds meer kinderen en jongeren krijgen er mee te maken.

Schokkende cijfers

Yolanda licht toe: “Uit onderzoek van de Hogeschool Rotterdam blijkt dat jongeren gemiddeld 6,5 uur per dag – op school en thuis - doorbrengen achter een device. En meer dan 60% daarvan heeft regelmatig pijn aan arm, nek, schouder en rug. Dat zijn best schokkende cijfers. Op het werk zijn de meeste volwassenen beschermd via arbowetten. Maar op scholen is er nog vaak weinig geregeld. Terwijl juist kinderen in de groei extra kwetsbaar zijn. Daarom is het belangrijk dat kinderen al jong wordt geleerd een goede werkhouding aan te nemen en voldoende af te wisselen tussen zitten en bewegen.”
 

5 tips voor volwassen 

  1. Zorg ervoor dat je elk halfuur even uit dezelfde houding komt. Stretch de armen en benen, haal thee, loop even wat rond.
  2. Doe je werk af en toe staand. Zet bijvoorbeeld op het werk een statafel neer om daar aan te overleggen in plaats van aan de vergadertafel. Of maak gebruik van een stabureau als deze aanwezig is. Afwisseling tussen staan en zitten is hierin belangrijk. De hele dag staan is ook niet goed.
  3. Integreer beweging in de dagelijkse bezigheden: op de fiets boodschappen doen in plaats van met de auto, maak in de lunchpauze een wandeling buiten, parkeer je auto iets verder weg en ga het laatste stukje lopen…
  4. Zet een tablet in een houder op tafel, zodat je zo min mogelijk voorover gebogen hangt. Of op de bank: leg een stapel kussens onder de tablet.
  5. Gebruik de mobiele telefoon zo veel mogelijk op ooghoogte, zodat je niet voorover hoeft te buigen.
     

5 tips voor ouders

  1. Geef het goede voorbeeld. Zelf achter de laptop zitten en tegen je kinderen zeggen dat ze moeten stoppen werkt niet. Kinderen kopiëren maar al te makkelijk gedrag.
  2. Maak afspraken: hoelang per dag mag ik op de tablet of de spelcomputer? Bijvoorbeeld: maximaal een uur per dag. Houd je echt aan deze regel. Zet desnoods een kookwekker of timer.
  3. Zorg ervoor dat kinderen na een halfuur even wat anders gaan doen.
  4. Indien je kind achter de tablet zit, zet hem dan op tafel in een houder, zodat de nek zo min mogelijk wordt belast.
  5. Voor de kinderogen is de 20-20-2 een handige stelregel van het Oogfonds. Laat kinderen na iedere 20 minuten schermtijd 20 seconden in de verte kijken en laat ze 2 uur per dag buitenspelen.