Reuma en voeding: de laatste inzichten

Reumatoïde artritus, artrose, fybromyalgie en jicht

Er zijn verschillende vormen van reuma en bij iedere vorm heeft voeding een andere invloed. Wat zijn de laatste wetenschappelijke inzichten?

Reumatoïde artritis en voeding

Reumatoïde artritis is een chronische ontstekingsziekte, meestal van gewrichten in de handen, polsen en voeten. Er zijn niet zo heel veel wetenschappelijke studies die een relatie tussen reumatoïde artritis en voeding aantonen. Wel is duidelijk dat je door het drinken van veel suikerhoudende frisdranken je kans op reumatoïde artritis vergroot.
 

Supplementen bij reumatoïde artritis

Als je reuma hebt, is het goed om te letten op voldoende vitamine D. Dat is belangrijk voor de botten en reuma verhoogt het risico op botontkalking (osteoporose). Een officieel advies voor extra vitamine D bij reuma is er echter niet. Vitamine D zit in vette vis en is toegevoegd aan halvarine en margarine. Om voldoende vitamine D binnen te krijgen is het advies om 1 keer per week vette vis te eten en het brood te besmeren met halvarine. Ben je een vrouw boven de 50 jaar of een man boven de 70 jaar of heb je een donkere huidskleur? Dan wordt extra vitamine D geadviseerd (10 microgram per dag), ongeacht of je reumatoïde artritis hebt of niet. Gebruik je corticosteroïden zoals prednison bij reuma? Neem dan een calciumsupplement (500 mg per dag), want deze medicijnen verhogen je behoefte aan calcium. En hoe zit het met visoliecapsules tegen pijnklachten? Daar zijn wel aanwijzingen voor, maar een gunstig effect is nog onvoldoende bewezen. Vaak gaat het om hele hoge doseringen, waarvan nog niet duidelijk is of ze veilig zijn.
 

Artrose en voeding

Bij artrose verslechtert het kraakbeen in de gewrichten. Dat is pijnlijk. Heb je overgewicht en last van artrose dan helpt het om af te vallen. Verder is er niet echt iets bekend over de invloed van voeding op artrose. Tegen de pijn bij artrose gebruiken veel mensen glucosamine. Dit voedingssupplement helpt niet iedereen, al hebben sommige mensen er wel baat bij. Je moet het minimaal 3 maanden gebruiken om een eventueel effect te merken. Ook is er geen bewijs dat supplementen met een combinatie van glucosamine en chondroïtine beter werken.
 

Fybromyalgie en voeding

Fybromyalgie is de meest bekende vorm van wekedelen-reuma. Hieronder vallen aandoeningen aan bijvoorbeeld spieren, banden, pezen en het kapsel om gewrichten. Er is helaas nog weinig bekend over wat de invloed van voeding is bij fybromyalgie.
 

Jicht en voeding

Officieel valt jicht ook onder reuma. Lees hier wat er bekend is over de relatie tussen jicht en voeding.
 

Persoonlijk advies van een diëtist

Gezonde voeding speelt een belangrijke rol voor je gezondheid. Je kunt er bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 mee verkleinen. Maar hoe eet je gezond? Wat werkt op de lange termijn? En wat past bij jou?

Via SamenGezond krijg je persoonlijk advies van een gespecialiseerd diëtist. De diëtist gaat in op jouw eetgewoontes en geeft praktisch toepasbare tips waarmee je eenvoudig zelf aan de slag kan. Houd 4 dagen bij wat je eet en drinkt en ontvang een persoonlijk voedingsrapport óf stel gratis je algemene vraag aan een diëtist. Stel je gratis vraag aan een diëtist
Of doe de voedingscheck.

 
  • www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26286027
  • www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28067815
  • https://reumanederland.nl/reuma/
  • ajcn.nutrition.org/content/early/2014/07/16/ajcn.114.086918.full.pdf+html
  • www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-artritis
  • Dieetbehandelingsrichtlijnen Elsevier, reumatoïde artritis
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx
  • www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuws/nieuws/article/suikerhoudende-frisdrank-verhoogt-kans-op-reumatoide-artritis/