Stoppen met piekeren

Zo zet je je piekermachine uit

Te veel piekeren is niet alleen vermoeiend, het geeft vaak ook een depressief gevoel. Wil je de eindeloze stroom gedachten uit kunnen zetten, wanneer jij dat wil? De artikelen, tips en cursussen op deze pagina helpen je daarbij. 

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid. Doe mee, zodat we de onderwerpen en categorieën kunnen laten zien die bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Stoppen met piekeren

Iedereen piekert wel eens. Piekeren betekent in dat je veel nadenkt en deze vaak negatieve gedachten niet kunt loslaten. Je zit als het ware vast in een pessimistisch denkpatroon met dwangmatige gedachten. Het is vaak moeilijk om je gedachten te verzetten naar het positieve om zo het piekeren te stoppen.

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor het piekeren. Onzekerheid kan hierin een rol spelen. Misschien heb je twijfels over je relatie, heb je weinig sociale contacten of biedt het werk je niet de zekerheid of kansen die je voor ogen hebt. Ben je te perfectionistisch of heb je faalangst, dan is het moeilijk te accepteren dat dingen niet altijd zo gaan als dat je graag zou willen. Dit kan je aan het nadenken zetten met dwangmatig piekeren tot gevolg. Ook kan je zorgen hebben over je financiele situatie en weet je niet hoe je eruit moet komen. Al dat nadenken zorgt vaak ook voor somberheid waardoor piekeren zelfs kan leiden tot een depressie of burn out. Je ervaart dan constant een rusteloos gevoel.

Vaak begint het piekeren wanneer je in bed ligt. Waar je eigenlijk je hoofd leeg zou moeten maken om van een goede nachtrust te genieten, kun je niet stoppen met piekeren en malen. Je komt dan niet in slaap of slaapt onrustig. Ook kan je last krijgen van concentratieproblemen overdag. Des te meer redenen om te proberen je negatieve gedachten te stoppen en zo het piekeren los te laten.

Pieker je regelmatig en houdt het je uit je slaap ’s nachts? Weet dan, piekeren kan je afleren. Volg bijvoorbeeld de stoppen met piekeren cursus die je kunt bestellen in de SamenGezond webshop. Zijn een hoge werkdruk en stress de oorzaken van je problemen? Maak dit dan bespreekbaar op je werk. Leer omgaan met stress en voorkom dat je overspannen raakt. De belangrijkste tip om minder te piekeren is: zorg voor innerlijke rust. Leer positief te denken of doe mindfulness oefeningen om je negatieve gedachten los te laten. Ervaar je slaapproblemen door het piekeren? Probeer dan eens deze tips om beter te slapen. Ook kan je je laten coachen met de digitale coach in de SamenGezond-app.

Download de app