Op dieet bij jicht?

Jicht en eten: wat te vermijden?

Jicht valt onder de reumatische aandoeningen. Je hebt dan plotselinge aanvallen van gewrichtsontstekingen. Die aanvallen zijn erg pijnlijk. Daarom: wat te eten bij jicht, om zo de kans op een jichtaanval te verkleinen?

De boosdoener: urinezuur

Jicht ontstaat meestal door een te hoog gehalte aan urinezuur in het lichaam. De oorzaak is vaak een teveel aan urinezuur in het bloed. Urinezuur ontstaat in je lichaam bij het afbreken van purine en fructose. Als de nieren de stof urinezuur niet goed uit kunnen scheiden, hoopt het urinezuur zich op in het bloed en kan het uiteindelijk rond je gewrichten gaan zitten. Deze zogenoemde urinezuurkristallen geven rond je gewrichten heftige ontstekingsreacties. Purine en fructose zitten in sommige voedingsmiddelen maar je lichaam maakt zelf het meeste purine aan door de afbraak van cellen.
 

Jicht dieet

Misschien heb je weleens gehoord over een dieet bij jicht, maar het effect daarvan is twijfelachtig. Er zijn maar een paar voedingsmiddelen die het urinezuurgehalte in het bloed sterk verhogen. Denk aan grote porties vlees en veel alcohol. Wel kun je bij jicht bier beter laten staan. Bier verhoogt de aanmaak van urinezuur veel meer dan andere alcoholische dranken. Wat in ieder geval wel helpt om een jichtaanval te voorkomen: veel water drinken. Dan voeren de nieren het urinezuur sneller af. Kies liever niet voor vruchtensappen en met suiker gezoete dranken, want daarin zit veel fructose.
 

Dieet bij jichtaanval?

Er is geen speciaal dieet dat helpt als je toch een jichtaanval hebt. Wel is het belangrijk om veel te drinken, liefst 2 tot 3 liter verspreid over de dag. Hierdoor raakt je lichaam sneller urinezuur kwijt. 
 

Tomaten en jicht

Sommige mensen met jicht hebben het idee dat het eten van tomaten een jichtaanval kan uitlokken. Er is nog weinig onderzoek naar gedaan, maar een recente studie uit Nieuw-Zeeland geeft wel aanwijzingen voor een relatie. Circa 70% van de ruim 2000 mensen met jicht zegt dat bij hen bepaalde voedingsmiddelen een jichtaanval uitlokken. Het meest genoemd worden vis, schaal- en schelpdieren, alcohol en rund- en varkensvlees, gevolgd door tomaten. Van de mensen in deze studie zegt 1 op de 7 dat tomaten jicht uitlokt.
 

Jicht en eten: wat te vermijden?

Waarschijnlijk kun je de kans op een volgende jichtaanval kleiner maken door voedingsmiddelen te vermijden die het urinezuurgehalte in het bloed verhogen, zoals:

  • (grote porties) vlees, vooral rund-, varkens-, lams- en orgaanvlees
  • purinerijke vissoorten, zoals sardines en ansjovis
  • garnalen en kreeft
  • bier en sterke drank
     

Jicht en eten: wat beschermt juist?

  • melkproducten zoals melk, karnemelk, yoghurt en kwark
  • vitamine C
  • koffie en thee
     

Persoonlijk advies van een diëtist

Gezonde voeding speelt een belangrijke rol voor je gezondheid. Je kunt er bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 mee verkleinen. Maar hoe eet je gezond? Wat werkt op de lange termijn? En wat past bij jou?

Via SamenGezond krijg je persoonlijk advies van een gespecialiseerd diëtist. De diëtist gaat in op jouw eetgewoontes en geeft praktisch toepasbare tips waarmee je eenvoudig zelf aan de slag kan. Houd 4 dagen bij wat je eet en drinkt en ontvang een persoonlijk voedingsrapport óf stel gratis je algemene vraag aan een diëtist.

 Stel je gratis vraag aan een diëtist
Of doe de voedingscheck.

 
  • www.reumafonds.nl
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.dieetbehandelingsrichtlijnen.nl