Ongezonde snacks en toch gezond bezig?

Zo houd je de balans + snacktips

Gezond eten betekent heus niet dat je nooit meer iets kunt snacken of snoepen. Maar hoe zorg je ervoor dat je af en toe ongezonde snacks eet, en toch gezond bezig bent?

Gezond eten is niet een kwestie van één keer kiezen voor een appel in plaats van een gevulde koek. Of van één keer een salade eten in plaats van een pizza. Als je een echt oordeel wilt hebben over hoe gezond je eet, dan zou je een aantal weken achter elkaar op een rijtje moeten zetten wat je eet. Als je dat laat berekenen, komt er een gemiddelde uit van wat jij aan voedingsstoffen binnenkrijgt via je voeding. Niet alleen wat calorieën betreft maar ook wat je gemiddeld binnenkrijgt aan vetten, eiwitten, suiker, soorten vet, vitamines en mineralen. Als dat gemiddeld past bij wat je gezien je leeftijd, geslacht en dagelijkse bezigheden nodig hebt, ben je gezond bezig. 

Ruimte voor uitschieters

Omdat het gaat om gemiddelden, ben je goed bezig als je zorgt voor een gezonde basis, waarbij er dus ruimste is voor uitschieters. Een enkele keer een vette pizza heeft niet zoveel invloed op het gemiddelde, af en toe een gevulde koek ook niet, net zoals af en toe een patatje of een glas wijn of bier. Als jij zorgt dat ongezonde snacks uitzonderingen zijn, is er niets aan de hand. Het wordt een ander verhaal als je dagelijks voor de bijl gaat of geen maat weet te houden. Probeer dan je eetgewoonten aan te passen.

De 80-20 regel

Een goede regel is de 80-20 regel. Als 80% van je voeding bestaat uit gezonde producten dan kan 20% bestaan uit minder ongezonde snacks. Dat betekent dat je echt wel een keer een pizza kunt eten als je het maar niet elke dag doet. En je kunt ook best een bonbon bij de thee nemen als je de rest van de dag overwegend gezond eet. Geniet ervan en voel je er niet schuldig over. Je voeding blijft gemiddeld genomen gezond.

Maak afspraken met jezelf

Vind je het lastig om nee te zeggen tegen ongezonde snacks, maak dan eens een paar afspraken met jezelf. Begin met 1 of 2 afspraken. Gaat dat goed dan breid je het aantal afspraken met jezelf uit.

Afspraken met jezelf die je voeding gezonder maken

  • Eet als tussendoortje alleen nog fruit of groenten
  • Ga elke dag ontbijten (daarmee krijgt je minder trek tussendoor)
  • Doe niet met een lege maag boodschappen (dan is de kans groot dat je iets te snacken koopt)
  • Zet een schaaltje rauwkost op het aanrecht als je begint met koken (dat voorkomt snoepen tijdens het koken)
  • Drink alleen in het weekend alcohol
  • Neem bij een maaltijd met patat ook altijd een portie groente
  • Eet niets meer na 8 uur ’s avonds (zo beperk je snacken op de bank)
  • Neem voor in de auto een gezonde snack mee (zo kom je niet in de verleiding bij de tankstop wat te kopen)
  • Eet een dag extra gezond na een weekend vol feestjes of na uitgebreid uit eten

Gezonde snackrecepten

Choco-fruit

Smelt wat extra pure chocolade en doop hier stukje vers fruit in. Denk aan aardbeien, kersen, stukjes mango of stukjes peer. Laat de chocolade hard worden en serveer het chocofruit bij een kopje koffie of thee.

Pittige popcorn

Bereid (zoute) popcorn volgens gebruiksaanwijzing op de verpakking. Bestrooi de warme popcorn met wat gedroogde chilivlokken en gedroogd paprikapoeder. Schud even goed om.

Gezonde notenreep

Hak in een keukenmachine 175 gram (ongezouten) amandelen klein. Hak er 250 gram gedroogde pruimen door heen tot alles goed gemengd is. Doe dit over in een bakblik (bodem bedekken met bakpapier) zodat een gelijkmatige plak ontstaat. Zet dit 2 uur in de vriezer en snijd daarna met een nat mes in repen. Bewaar de repen in de koelkast.