Omgaan met werkdruk

Effectieve tips tegen werkstress

Ga je met tegenzin naar je werk, of merk je dat het werk jouw helemaal uitput? Doe dan wat aan je werkdruk. Onze artikelen, tips en cursus helpen je een te hoge werkdruk te herkennen én aan te pakken.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid. Doe mee, zodat we de onderwerpen en categorieën kunnen laten zien die bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Last van hoge werkdruk? Voorkom stressklachten

Een hoge werkdruk heeft al gauw een negatieve klank. Maar het hoeft geen probleem te zijn, zolang de werkdruk niet omslaat naar werkstress. Tegenwoordig is bijna iedereen altijd druk, druk, druk. Hard werken lijkt meer status op te leveren dan dat het wordt gezien als een probleem. Werk je hard vanuit je passie en enthousiasme? Dan is daar niets mis mee. Maar het is wel belangrijk om goed te luisteren naar je lichaam en op tijd rust te nemen. Hersteltijd is hard nodig om je brein tot rust te laten komen. Zo loop je minder kans op stressklachten.

Wat zijn symptomen van werkstress?

Veel voorkomende symptomen zijn een gevoel van spanning, irritatie en gejaagdheid, spierpijn, bijvoorbeeld in nek en schouders, en een verhoogde hartslag. We krijgen last van werkstress als er op het werk te veel van ons wordt gevraagd. Af en toe is dat niet erg. Maar ervaar je te vaak en of te veel stress? Dan kan je gezondheid eronder gaan lijden. Om dat te voorkomen is het belangrijk dat je de signalen van werkstress tijdig opmerkt. Ga bij jezelf na: welke signalen geven bij jou aan dat de werkstress te hoog wordt en dat het tijd is voor herstel?

Verminder je werkstress met deze tips

Wie signalen van werkstress teveel negeert, kan stressklachten ontwikkelen die niet zomaar weer weggaan met een goede nachtrust of vrije dag. Denk aan steeds terugkerende hoofdpijn of rugklachten, slaapproblemen, en chronische vermoeidheid. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Doe bijvoorbeeld de stresstest en ontdek hoeveel stress jij ervaart en neem daarnaast bewust tijd voor rust en ontspanning. Om je daar bij te helpen, kun je je inschrijven voor e-mailcoaching of pas mindfulness toe op je werk. Krijg jij juist stress van een drukke baan in combinatie met je gezin? Lees dan deze 10 tips voor een gezonde werk-privébalans. Of kies voor de online cursus Je werk en gezin in balans. In deze module kun je zelfstandig en anoniem aan de slag met tips en oefeningen om de balans te vinden tussen zorgen voor de ander en je eigen leven.