Omgaan met stress

Tips om beter om te gaan met stress

Een beetje stress is helemaal niet erg. Maar als je lange tijd spanning ervaart, snel geïrriteerd bent en niet meer kunt ontspannen, dan kan het uit de hand lopen en leiden tot een burn out. Wil je stress verminderen en beter leren omgaan met stress? We hebben tips, cursussen en advies van deskundigen voor je klaargezet.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid. Doe mee, zodat we de onderwerpen en categorieën kunnen laten zien die bij je passen.

background

Wat zijn oorzaken van stress?

We leven in een drukke tijd en worden de hele dag door afgeleid door beeldschermen om ons heen. Continu in contact zijn via de digitale wereld kan een belangrijke bron van stress zijn. Je staat telkens maar ‘aan’ en er zijn weinig momenten meer waarin je even helemaal niets doet, je voor je uit staart en het hoofd even helemaal leeg maakt. Altijd verbonden zijn is dé manier om op te branden. Bovendien leidt het tot continu multitasken, waardoor taken meer tijd kosten terwijl ze een slechter resultaat opleveren. Ons denkende brein kan maar één ding tegelijk en schakelen kost tijd en veel energie. Ook kun je druk van social media ervaren: het staat er bol van successen en gelukkige momenten van anderen, waardoor jij dat misschien ook wel wilt bereiken. Je gaat harder je best doen en daardoor makkelijker over je eigen grenzen heen.

Hoe ongezond is stress?

Het woord stress heeft voor veel mensen een negatieve klank, maar stress is zeker niet slecht. Het kan je juist helpen om beter te presteren. En de meeste mensen vinden hun werk pas leuk en uitdagend als er wat druk en een beetje presteren bij komt kijken. Bij te weinig uitdaging voelen we ons juist stukken minder prettig – vast herkenbaar voor wie ongewild werkeloos is. Dan worden er te weinig eisen aan ons gesteld en presteren we ook minder goed. Stress wordt pas negatief als je er lange tijd last van hebt en het niet lukt om de spanning te verminderen. Dan is er sprake van chronische stress. Het loopt bijvoorbeeld al een tijdje niet lekker thuis of op je werk. Je hebt te maken met aanhoudende hoge werkdruk, een financiële tegenvaller of een slechte relatie. Stress kan verschillende oorzaken hebben. Maar je bent niet zomaar overspannen. Dit gaat vaak heel geleidelijk, zonder dat je het merkt. Door de continu aanhoudende spanning kan je lichaam signalen afgeven dat het niet meer gaat. Dit is het moment waarop je lichaam aangeeft dat het echt rust nodig heeft. Het is belangrijk de signalen vroegtijdig te herkennen om zo erger te voorkomen. 

Herken de symptomen

Soms kan je de eerste signalen van een nadere burn-out wel herkennen. Je krijgt bijvoorbeeld lichamelijke klachten als een hoge bloeddruk, hyperventilatie, plotselinge hartkloppingen of maagklachten. Andere stresssymptomen die kunnen voorkomen zijn hoofdpijn, slapeloosheid en huiduitslag. Sommige mensen herkennen stress aan dat ze ineens gewicht verliezen zonder te diëten. Allemaal stressklachten die je beter niet kunt negeren.

Hoe lang een burn-out duurt, is lastig te zeggen. De een is er vrij snel weer snel bovenop, terwijl de ander zo een jaar uit de running is. Het herstel van een burn-out is dus afhankelijk van de persoon en de situatie. Heb je het gevoel dat je te veel langdurige stress ervaart en misschien zelfs tegen een burn-out aan zit? Dan adviseren we je contact op te nemen met je huisarts.

Omgaan met stress

Het kan lekker zijn om een week aan het strand te liggen en zo te ontspannen, maar een vakantie kan ook stress opleveren: het regelen van de reis en de bagage, eventueel een jetlag. Dat zijn stuk voor stuk zaken die bijdragen aan stress. Als je voor korte tijd op vakantie gaat en je komt meteen weer terug in je stressvolle baan, dan heeft de ontspanning bovendien geen duurzaam effect.

Het beste is natuurlijk om de stressveroorzaker aan te pakken. Maar op bepaalde situaties en mensen heb je maar weinig controle. Dan kan je maar beter accepteren dat de situatie is zoals deze is. En leren om er beter mee om te gaan. Dit kan je doen door ademhalingsoefeningen of andere ontspanningsoefeningen vanuit de mindfulness. Zoek steun bij familie en vrienden. Lucht je hart en laat je troosten. Maar blijf niet teveel hangen in negatieve emoties, ga snel weer leuke dingen doen. Laad je op met positieve activiteiten. Eropuit gaan met vrienden, sporten of andere leuke dingen geeft de energie die nodig is om de situatie te doorstaan. Kijk dus waar je blij van wordt en onderneem die dingen vaker. Ook een goed tip bij stress: luister muziek. Dat ontspant, inspireert en regenereert. En beweeg! Dat is een wondermiddel voor je brein. Bijvoorbeeld met het Weekdoel van SamenGezond als steuntje in de rug. Maar doe ook af en toe helemaal niets. Dat is belangrijk voor de hersenen om tot rust te komen. 

Download de app