Omgaan met stress

Tips om beter om te gaan met stress

Stress: hoe herken je het? Wat kun je er tegen doen? De artikelen, cursussen en tips van deskundigen op deze pagina helpen jou bij het vinden van de antwoorden op deze vragen.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid. Doe mee, zodat we de onderwerpen en categorieën kunnen laten zien die bij je passen.

Wat zijn oorzaken van stress?

Op bepaalde momenten in je leven kun je stress ervaren. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een hoge werkdruk of een heftige thuissituatie. Sommige mensen ervaren zelfs chronische stress, vanwege bijvoorbeeld een posttaumatische stressstoornis (ptss). Zij moeten leren omgaan met spanning en stress. Je kunt lang ziek zijn van stress, voorkomen is dan ook beter dan genezen.

Hoe raak je overspannen?

Je bent niet zomaar overspannen. Dit gaat heel geleidelijk. Iedereen krijgt wel eens te maken met lichte werkstress door bijvoorbeeld een deadline die gehaald moet worden, vaak zijn we hier wel stressbestendig voor. Echter als je lichaam continu stress ervaart, kan dit uiteindelijk leiden tot een burn out. Dit is het moment waarop je lichaam aangeeft dat het echt rust nodig heeft. Het is belangrijk de signalen vroegtijdig te herkennen om zo erger te voorkomen. 

Wat zijn de kenmerken van een burn-out?

Soms kan je de eerste signalen van een nadere burn-out wel herkennen. Je krijgt bijvoorbeeld lichamelijke klachten als een hoge bloeddruk, hyperventilatie, plotselinge hartkloppingen of maagklachten. Andere stress symptomen die kunnen voorkomen zijn hoofdpijn, slapeloosheid en huiduitslag. Sommige mensen herkennen stress aan dat ze ineens extra afvallen zonder te dieëten. Allemaal stressklachten die beter niet genegeerd kunnen worden.

Hoe lang een burn-out duurt is niet aan te geven. De een is er weer snel bovenop, terwijl de ander zo een jaar uit de running is. Het herstel van een burn-out is dus afhankelijk van de persoon en de situatie. Heb je het gevoel dat je te veel langdurige stress ervaart en misschien zelfs tegen een burn-out aan zit? Dan adviseren we je contact op te nemen met je huisarts.

Welke tips helpen bij stress?

Ervaar je een stressvolle situatie, dan kunnen de volgende tips helpen bij het ontspannen om zo de stress te verlagen. Het belangrijkste is dat je leert omgaan met spanning. Dit kan je doen door ademhalingsoefeningen of andere ontspanningsoefeningen als mindfulness. Ook leren om positief te denken is een goed anti-stress middel.

Wil je ook leren te ontspannen of beter omgaan met stress? Op de website van SamenGezond vind je online zelfhulp cursussen waarmee je inzicht krijgt in je mentale gezondheid. Of download de app voor de hulp van de online coach.

Download de app