Omdenken: 3 tips

Weg met beren op de weg

Zie je ook altijd beren op de weg? Dan is het tijd voor omdenken! Dit houdt in dat je negatieve gedachten omkeert naar iets positiefs. Hier 3 tips om je te helpen positiever te leren denken.   

Als je veel piekert of snel beren op de weg ziet, ben je voorzichtiger in het leven. Je ziet (en pakt) minder kansen en gaat nieuwe ervaringen eerder uit de weg. Heb je vaker positieve gedachten, dan zul je het omgekeerde ervaren. Je bent niet zo bang om nieuwe dingen te proberen en staat open voor meer mogelijkheden. Dit kan invloed hebben op je levensgeluk. Maar, omdenken kun je leren: de beren omkeren naar iets positiefs dus.

Het effect van positieve emoties

Hoogleraard en onderzoeker Barbara L. Fredrickson doet al meer dan 20 jaar onderzoek naar het effect van positieve emoties bij mensen. Haar theorie is erop gebaseerd dat positieve emoties leiden tot een verbreding van ons denken en handelen. Een blije of plezierige gedachte helpt om open te staan voor een nieuwe ervaring die we anders wellicht uit de weg zouden gaan. En juist die nieuwe ervaringen helpen weer met het ontwikkelen van nieuwe patronen in ons denken en doen. De vaardigheden die we op deze manier ontwikkelen zorgen voor meer levensgeluk, aldus Fredrickson.  

Wat is omdenken precies?

Het hebben van positieve gedachten is echter niet altijd even makkelijk. Maar het is te leren. Berthold Gunster bedacht het principe van omdenken en schreef er een aantal bestsellers over. Bij het omdenken gaat het om kijken naar de mogelijkheden in plaats van problemen. Dus in plaats van meteen ‘ja maar…’  te zeggen, kun je beter eerst eens kijken hoe je het probleem als een mogelijkheid kunt bekijken en wat je ermee kunt doen.

Omdenken: 3 tips

1. To-feel-lijst

We hebben vaak een ellenlange to-do-lijst, maar zijn eigenlijk maar weinig bezig met hoe we ons willen voelen. Plan elke dag eens bewust een paar activiteiten die ons een positief gevoel geven. Een tijdschrift lezen, een wandeling, even lunchen met die leuke collega of een lekkere kop koffie drinken in een fijn café. Als je hier bewust meer aandacht aan geeft in je leven zul je zien dat je vanzelf vaker positief gaat leren denken.

2. Omdenken in 2 stappen

Een eerste stap is het ‘probleem’ accepteren. Dus niet meteen denken ‘ja maar…’ In plaats daarvan denk je: ‘het is wat het is’. Je zegt op die manier ‘ja’ tegen de realiteit en je weerstand vermindert. Stap 2 is openstaan voor nieuwe mogelijkheden. Het probleem is nu een feit en vervolgens kijk je wat je daarmee zou kunnen doen. Je leert jezelf dus als het ware een andere manier van denken aan, je leert positief denken. Een voorbeeld: ‘Ja maar, ik doe die vriendin tekort als ik nu niet op bezoek ga’, kun je omdenken naar ‘Het is zowel voor mezelf als voor die vriendin leuker als ik de volgende keer uitgerust en blij langskom.’

3. Positieve micro-momenten

Natuurlijk hoef je zeker niet altijd blij en positief te zijn, maar overmatig piekeren en negatieve gedachten kunnen een vervelende invloed hebben op je stemming. Het helpt om je bewust te worden van de positieve ‘micro-momenten’ op een dag. We hebben ze allemaal, maar zien ze vaak niet meer. Een leuk gesprek, een zingende vogel, een vriendelijke glimlach van iemand op straat. En vergeet niet: juist de kleine stappen maken het verschil.

 
  • Positivity, Ontdek de kracht van positieve emoties, Barbara L. Fredrickson, 2009 
  • Ja, maar… Omdenken, Berthold Gunster, 2010