Moeite met opstaan? 5 tips

Zo word je met meer energie en plezier weer wakker

Sommige mensen springen energiek uit bed, klaar voor een nieuwe dag. Behoor jij niet tot die groep en heb je moeite met opstaan? Hier 5 tips om met meer energie en plezier wakker te worden. 

1. To snooze or not to snooze?

Toegegeven, snoozen is zeer verleidelijk als je moe wakker wordt. Maar het zorgt ook voor minder energie gedurende de dag. De hersenen krijgen bij het wakker worden het signaal om actief te worden. Als je dan weer in slaap dommelt, raakt het ritme van de hersenen in de war. Dit geeft een lusteloos gevoel gedurende de dag. Liever na 1 keer alarm toch maar meteen naast je bed!   
 

2. Spullen klaarleggen

Maak het jezelf makkelijk en leer jezelf aan om de avond van tevoren vast je kleren klaar te leggen voor de volgende dag. Leg ze al klaar bij de douche en zo kun je zonder nadenken onder de warme stralen stappen, je insmeren met je lekkerste douchegel en je bloedcirculatie rustig op gang laten komen. Even koud afdouchen geeft je een energiekick en de kracht om de dag aan te kunnen.
 

3. Beloon jezelf voor het opstaan

Stel jezelf iets leuks in het vooruitzicht om je bed voor uit te komen. Wat ga je vandaag doen waar je zin in hebt en naar uitkijkt? Maak bijvoorbeeld van het ontbijt een dagelijks klein feestje. Kies een gezond ontbijt waar je energie van krijgt en waar je van geniet en neem daar even de tijd voor: yoghurt met noten en vers fruit, bananenpannenkoekjes gemaakt van eiwit en banaan of een versgebakken broodje bijvoorbeeld.    
 

4. Wakker? Drink een glas water

Zet een glas water naast je bed en drink deze op zodra de wekker gaat. Hydratatie geeft energie en maakt je productief. Dus als je moeite met wakker worden hebt, en een lusteloos gevoel of weinig energie hebt kan dat komen doordat je gedehydrateerd bent en te weinig water hebt gedronken.
 

5. Frisse lucht en natuurlijk licht

Hou een raam of bovenlicht op een kier of laat de slaapkamerdeur open voor voldoende frisse lucht. Dit helpt om energieker wakker te worden. Evenals natuurlijk licht dat de kamer binnenkomt, zeker zonlicht. De behoefte om te blijven liggen is dan minder groot en de kans op fit wakker worden is groter.

 

 

 

 
  • www.huffingtonpost.com/2014/08/01/why-hitting-snooze-is-bad-for-health_n_5630707.html
  • www.businessinsider.com/executives-drink-water-when-they-wake-up-2016-9?