Mindful tijdens de coronacrisis

Aandacht voor fijne momenten: 7 tips

Het Corona-virus zet ons leven behoorlijk op z’n kop. Bijna niets  gaat meer als daarvoor, de routine en de regelmaat vallen ten dele weg. We moeten zo veel als mogelijk binnenblijven, terwijl de zon ons naar buiten trekt. In zo’n situatie leggen we al snel de nadruk op het negatieve, terwijl het leven mooier en rijker wordt als je bewust aandacht geeft aan fijne momenten. Maar hoe doe je dat?

Die nadruk op het negatieve is vanuit de evolutie goed verklaarbaar: het brein móet gericht zijn op dreiging – dat geeft ons de meeste kans om te overleven. Wat wel goed loopt, krijgt van nature helaas minder aandacht. Ook zijn we vaak geneigd te denken dat de vreugde in ons leven van buitenaf moet komen: door leuke ervaringen, mooie spullen of fijne gebeurtenissen. Maar hoe fijn is het als je zelf in de hand hebt hoe blij en zonnig je je voelt?

We kunnen dit zelf bijsturen door bewust meer aandacht te geven aan wat er goed gaat. Je kunt al denken aan de smaak van een lekkere kop koffie, de warmte van een vriendschap, een mooie lentedag. Wakker zijn in plaats van door het leven te ‘slaapwandelen’ kan je verrassend veel kleine beloningen opleveren. Je krijgt simpelweg meer oog voor allerlei kleine, fijne dingen die er toch al waren. Gelukkig kunnen we onszelf trainen om met aandacht, oftewel mindful, te leven. Hoe doe je dit?

7 tips om mindful te leven

  • Stop even bewust zo’n 10 tot 12 seconden wanneer er iets prettigs voorvalt. Blijf een paar ademhalingen bij de ervaring; stap niet weer snel over op iets anders maar laat deze echt tot je doordringen.
  • Gebruik deze seconden ook om de ervaring in je lichaam te voelen. Je staat dus stil bij de emoties die je erbij ervaart (blijdschap, dankbaarheid) én waar je die voelt. Een warm gevoel rond de hartstreek? Ontspanning in je buik?
  • Vertraag af en toe je tempo en zet je zintuigen open. Hiermee neem je jezelf als het ware voor om je open te stellen voor het goede: aandacht geven aan de smaak van je maaltijd, het zicht op de volle maan of de lentekleuren en -geuren.
  • Voor je naar bed gaat, is de geest vaak moe en extra ontvankelijk – ook voor wat er is misgegaan. Dus leer jezelf aan om juist dan even terug te denken aan wat er wél goed ging die dag, waar je dankbaar voor kunt zijn.
  • Houd een dankbaarheidsdagboekje bij en noteer iedere avond 3 dingen waar je die dag dankbaar voor was. Ook een aanrader: de dankbaarheidsbrief. Schrijf iemand die jij dankbaar bent een persoonlijke brief of kaart – dat brengt diegene vreugde én maakt jou blij.
  • Wat vind jij echt belangrijk in je leven? Vrijheid? Zorgzaamheid? Sportiviteit? Betrokkenheid bij anderen of het milieu? Onderzoek en formuleer je waarden: ze zullen je helpen om keuzes te maken die goed bij jou passen en je een goed, zinvol en blij gevoel geven.
  • Steeds weer blijkt uit onderzoek dat vrijgevigheid mensen gelukkig maakt. Dat hoeft geen geld te zijn, al kan het steunen van een goed doel zeker bevredigend zijn. Je kunt ook aandacht geven door echt naar iemand te luisteren of door iets voor een ander te doen. Let vooral ook op het blije gevoel dat jij hier zélf van krijgt.