Minder zout eten

Laat je tong wennen aan andere smaken


Zout, je ontkomt er niet aan en ongemerkt krijg je meer binnen dan goed voor je is. Hoe komt het dat aan bijna alle verpakte producten zout is toegevoegd, en hoe kun je voorkomen dat je zoveel zout eet dat het je gezondheid schaadt? Lees onze tips.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Hoeveel zout per dag is gezond?

Het beste voor je gezondheid is om minder dan 6 gram zout per dag te eten. Maar wat betreft zout geldt: minder is altijd beter. Zo’n 20% van het zout dat we eten voegen we zelf toe aan tafel of tijdens het koken. De overige 80% van de dagelijkse zoutinname is afkomstig van bewerkte levensmiddelen zoals vlees(producten) en van kant-en-klaar voedsel. Dat is enorm veel! Geen wonder dat 85% van de Nederlanders te veel zout eet. Zout vermijden is dan ook erg lastig. Je kan bijna geen verpakt voedsel meer eten als je echt zoutloos door het leven wilt gaan. Wil je weten of jij te veel zout eet? Doe de zouttest.

Hoe eet ik minder zout?

Vervang de kruidenmixen en andere zoute smaakmakers zoals bouillon, ketjap en maggi, kant-en-klaarmaaltijden en snacks als chips en gezouten nootjes door zoutloze varianten. Of kook met verse en gedroogde kruiden. Er zijn verschillende specerijenmixen te koop die geen zout bevatten. Maak je eigen sauzen met gepureerde groenten als basis, zoals tomatensaus. Wanneer je ook nog die plakken kaas op brood door pindakaas (zonder zout) vervangt scheelt het namelijk bijna 2 gram zout per dag en zit je al bijna onder het aanbevolen maximum. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrappen van zout uit je menu? De coach in de SamenGezond-app helpt je om bewuster te zijn over het zout dat je toevoegt aan je eten en het gebruik van zout te verminderen. Of schakel de hulp van een diëtist in.

Waar zit veel zout in?

Het meeste zout krijgen we binnen via kant-en-klare producten zoals pizza, rookworst, hamburgers, chips, soep uit een pakje en ga zo maar door. Kruidenmixen voor vlees en (belegen of oude) kaas zijn ook beruchte zoutleveranciers. Door deze producten alleen bij hoge uitzondering te eten, reduceer je al enorm je zoutinname. Te veel zout eten is schadelijk voor je gezondheid. Het kan namelijk leiden tot een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziekten, maagkanker en botontkalking.