Minder zitten

Slimme tips om meer te bewegen

Hoeveel uur besteed jij dagelijks aan zitvlaktraining? Veel Nederlanders zitten meer op hun billen dan dat ze op hun benen staan. En laat dat nou juist niet goed voor ons zijn! Heb jij enig idee hoeveel uur je op gemiddelde dag zit? En wat een gezonde grens is?

Aanbevolen voor jou

Ontdek je persoonlijke tips

Meld je aan bij SamenGezond of log in. Dan zie je direct welke onderwerpen en tips bij jou passen! 

Deelname is gratis en voor iedereen

Meld je aan
background

Minder zitten

Zittend werken, zittend in de auto naar werk, school of supermarkt, en daarnaast ’s avonds nog zittend op de bank voor de televisie. We zitten met z’n allen veel te veel. Nederlanders zitten gemiddeld 7,4 uur per dag! En al dat zitten is hartstikke ongezond, want op lange termijn heb je een verhoogd risico op overgewicht, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Zit je dagelijks meer dan negen uur, dan kan dit zelfs het risico op vroegtijdig overlijden vergroten! Dat moet anders dus. Maar dat is niet zo eenvoudig, helemaal niet als je een zittend beroep hebt. Zitten is onvermijdelijk en hoort er nu eenmaal bij. Wel kun je bewust op zoek gaan naar een betere balans tussen zitten en bewegen.

Tips om minder te zitten

Minder zitten en meer bewegen begint bij inzicht: tel eens alle tijd bij elkaar op die je op een dag zittend doorbrengt. En bepaald dan wat je hieraan kan en wil veranderen. Een goede richtlijn is 30 minuten matig intensief bewegen per dag. De hele dag zitten en vervolgens ’s avonds na een drukke dag nog even een uurtje de sportschool in, is niet zo’n goed idee. Het is beter voor je gezondheid om door de dag heen actiever te worden. Voorkom dat je lange tijd achter elkaar zit door regelmatig te gaan staan. Na elk uur zitten plan je even wat beweging in. Of ga staand werken, lopend bellen of e-mails lezen, lunchwandelen, neem de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto, beweeg elk half uur eventjes. Zo zijn er veel slimme beweegtips te bedenken voor tussendoor. En bewegen op het werk is helemaal niet moeilijk, dat kan ook gewoon achter je bureau!

Ga regelmatig bewegen

Regelmatig bewegen is een van de goedkoopste en beste manieren om gezonder te worden. Hoe vaker, langer en intensiever, hoe beter. Bewegen verbetert je humeur, geeft energie, stimuleert je stofwisseling, en werkt stressverlagend. Veel zitten moet je juist voorkomen. Ga op zoek naar de juiste balans tussen zitten, staan en bewegen. Kun je hierbij wel een steuntje in de rug gebruiken? Doe dan mee met het Weekdoel van SamenGezond.

Download van Download van