Vaker vegetarisch

Goed voor je gezondheid en het milieu

Dat minder vlees eten beter is voor het milieu en duurzaamheid weten we allemaal. Maar soms lijkt je bord en boterham wel heel erg leeg zonder dat stukje vlees. Welke keuzes kun je nu het beste maken? Lees de tips.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Ga jij minder vlees eten?

We weten allemaal dat minder vlees eten beter is voor het milieu en duurzaamheid. Maar toch kiezen veel mensen nog steeds snel voor een stukje vlees. Je kan vlees prima vervangen door peulvruchten en/of noten. Hierdoor heb je ook minder gezondheidsrisico’s. 

Waarom minder vlees eten? 

Het eten van koe en varken in de vorm van biefstuk, speklapjes, spareribs, hotdogs en nog vele andere varianten is niet zo gezond. Wanneer je dit vlees vaker dan enkele keren per week eet is de kans op darmkanker en hart- en vaatziekten groter. Je kan het beste vlees van runderen, varkens, geiten, schapen en paarden vermijden. Verder is bewerkt vlees nog slechter voor je gezondheid en kan je beter helemaal niet eten. 

Wist je dat voedsel voor 20 tot 35% verantwoordelijk is voor de uitstoot van broeikasgassen? Daarvan komt de helft van vlees en zuivel. Naast dat minder vlees eten goed is voor het milieu, duurzaamheid en je gezondheid bespaart het ook nog geld. Een bakje noten is goedkoper dan een stuk vlees. 

Hoe kan ik minder vlees eten? 

Eet je op dit moment elke dag vlees? Begin dan met een dag per week geen vlees. Goed voor het milieu en zo wen jij aan minder vlees. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze Mexicaanse schotel? Mocht je een grotere uitdaging willen dan kan je ervoor kiezen om een maand geen vlees te eten. Wanneer je minder vlees eet ga je vaak meer groente en peulvruchten eten en daardoor ga je nog gezonder leven.  

Wat doet minder vlees eten met je lichaam? 

Mensen die af en toe geen vlees eten, zijn over het algemeen lichter, hebben een lagere bloeddruk en minder kans op hartafwijkingen, diabetes, prostaatkanker en darmkanker. Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram aan rood vlees.

Hier vind je de veelgestelde vragen over vegetarisch eten. Wil je graag een gerichter advies? Doe dan de Voedingscheck of doe een consult via Jouw Diëtist.