Minder suiker eten

Zo kun je de zoete verleiding weerstaan


Suiker zit in meer producten dan je zou denken. Wil je minder suiker eten, check dan het etiket. Maar er zijn meer manieren om te minderen met suiker. Deze tips helpen je op weg

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?
background

Hoeveel suiker per dag is gezond?

Eigenlijk weten we niet precies wat suiker met je doet, want er is nauwelijks goed onderzoek gedaan naar het effect van toegevoegd suiker op de gezondheid. Wel is er bewijs dat suiker je dik maakt als je er teveel van eet, en dat het slecht voor je tanden is. Daarom adviseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) minder dan 10% van je totale energiebehoefte aan suiker te eten. Dat zijn suikers die zijn toegevoegd aan eten, maar ook de suikers die voorkomen in honing, siropen en vruchtensappen. Eet jij teveel suiker? Doe de suikertest.

Hoe eet ik minder suiker?

Een suikerchallenge, zoals een maand zonder suiker, kan een manier zijn om de ongezonde keuzes in je voedingspatroon te ontdekken en bewuster te worden van je suikergebruik. Lees ook dit ervaringsverhaal van Sabina. Maar gebruik je gezonde verstand bij het minderen van suiker. Want er bestaan ook voedingsmiddelen met maar een klein beetje suiker waar niks mis mee is. En veel voedingsmiddelen bevatten van nature wat suiker, zoals groente en fruit. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen deze vorm van suiker of suiker die toegevoegd. Het grote verschil is dat deze suiker in een voedingsmiddel zit waarvan we weten dat het goed is voor onze gezondheid.

Het kan helpen om verpakkingen te lezen, en naast suiker ook te letten op bloem, palmvet, transvet en zout. Geef de voorkeur aan producten zoals volkoren granen, fruit, groente, peulvruchten, noten, zaden en minimaliseer de hoeveelheid ultra-processed foods in je eetpatroon. Zo zorg je voor een gezond eetpatroon en verklein je jouw risico op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Bekijk ook deze 5 tips om minder suiker te eten. Of maak experimenteer eens met gezonde dranken zonder suiker.

Waar zit veel suiker in?

Suiker zit vooral in heel veel verschillende voedingsmiddelen verstopt. Denk aan: toetjes, oplosthee, salami, pindakaas, frisdrank, ontbijtgranen, snoep, koek en chips. We noemen ze ook ultra-processed foods: industrieel-gemaakte producten met combinaties van voedingsstoffen zoals palmvet, transvet, zetmeel, suiker, bloem en zout, die geen hele (herkenbare) voedingsmiddelen meer bevatten.

Ultra-processed foods zijn de tegenhanger van gezondere producten als groenten, fruit, granen, peulvruchten, olie, noten, vis en eieren waar niks aan is toegevoegd en die soms alleen bewerkt zijn om ze veiliger, eetbaar of langer houdbaar te maken. Wil je jouw suikergebruik aanpakken? Ga aan de slag met de coach in de SamenGezond-app