Minder alcohol drinken?

Gebruik een maandkaart (en andere tips)

Wil je graag wat minder alcohol drinken, maar lukt dat maar niet? Een maandkaart kan uitkomst bieden.

Het lijkt er op dat matig alcoholgebruik (maximaal 1,5 glas per dag) de kans op hart- en vaatziekten en dementie verkleint. Iedere dag lekker een wijntje of een flesje bier dan maar? Helaas, alcohol verhoogt wel het risico op andere ziekten. Zo heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat door alcohol de kans op diverse soorten kanker kan toenemen. Denk aan borstkanker, mond- en keelkanker, slokdarmkanker, longkanker en kanker aan de endeldarm. Ook bewezen: als je gedurende een langere tijd veel alcohol drinkt, kun je leveraandoeningen en zelfs leverkanker krijgen. Ook vergroot alcohol je kans op diabetes type 2.

Wel of niet minderen met alcohol?

Is het nu wel of niet goed? De Gezondheidsraad heeft alle voors en tegens op een rijtje gezet. En daaruit is het nieuwste advies gekomen: drink liever geen alcohol en als je al drinkt, dan niet meer dan 1 glas per dag.

Tips om minder alcohol te drinken

Minder alcohol gaat makkelijker als je met jezelf afspraken maakt die bij jou passen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af:

  • Ik drink alleen nog maar als ik met iemand samen ben.
  • Ik drink alleen nog maar op zaterdag en zondag.
  • Ik drink alleen nog maar tijdens een uitje.
  • Of juist: als we op pad gaan, stel ik voor dat ik de BOB ben, zodat iedereen weet dat ik een alcoholvrij uitje heb.
  • Ik vraag altijd een glas water naast mijn glas wijn. Of ik wissel drank en water of fris met elkaar af.
  • Ik neem alleen een aperitiefje in het weekend en drink verder bij de maaltijd niets. Of: ik neem in het weekend een glas als het eten op tafel staat.
  • Ik drink een maand niet (in januari willen er vast mensen met je mee doen. Die maand staat bekend als dryjanuary).
  • Ik neem alleen nog maar een mooi glas wijn bij een diner, waar ik dan extra van geniet. Goedkope ‘ranjawijnen’ tijdens een stapavond laat ik staan.
  • Ik maak een maandkaart om inzicht te krijgen in mijn alcoholgebruik.

Minder alcohol drinken met een maandkaart

Ongemerkt drink je wellicht toch wat meer dan je zou willen. Met een maandkaart kun je je gebruik inzichtelijk maken en dat maakt het dan weer makkelijker om afspraken met jezelf te maken. Je hebt dan een beter idee van wat je kunt veranderen om te minderen met alcohol.

Een maandkaart creëer je door een overzicht van 4 kolommen te maken. Dat kan in een bestandje op de computer, in je telefoon, maar ook gewoon op papier. In de eerste kolom zet je de dag en de datum. In de tweede kolom noteer je wat je die dag van jezelf mag drinken. In de derde kolom noteer je aan het einde van de dag wat je daadwerkelijk op hebt en in de vierde kolom noteer je de omstandigheden. Daarbij kun je denken aan met wie je gedronken hebt, waar je was, hoe je je voelde. Beloon jezelf ook op succesvolle dagen. Dronk je voorheen dagelijks minstens 2 glazen? Beloon jezelf en spreek dan bijvoorbeeld met jezelf af dat je een boekje met recepten voor alcoholvrije cocktails mag kopen als je die 2 glazen over een hele week gedronken hebt.

 
  • www.jellinek.nl
  • www.alcoholinfo.nl/publiek