Het effect van leefstijl op je bloeddruk

Meer inzicht met de volgende tips

Door gezonde en gevarieerde voeding, voldoende te bewegen en goed op jouw gewicht te letten, kun je je bloeddruk positief beïnvloeden.

Gezonder leven

Natuurlijk wordt het risico op een hart- of vaatziekte niet alleen bepaald door de bloeddruk. Is de bloeddruk goed, maar heb je bijvoorbeeld wel overgewicht en/of een verhoogd cholesterolgehalte? Ook dit zijn risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Met een gezonde leefstijl pak je dus tegelijkertijd meer risicofactoren voor hart- en vaatziekten aan.

Lees alles over de bloeddruk in de Gids Bloeddruk van de Hartstichting 

Aan de slag

Met een gezonde leefstijl kun je jouw bloeddruk op een positieve manier beïnvloeden. Bijvoorbeeld door te stoppen met roken, gezond(er) te eten, afvallen, meer bewegen of beter leren omgaan met stress en spanningen. 

1. Stoppen met roken 

Op SamenGezond vind je tips en cursussen over stoppen met roken.

2. Gezond(er) eten

Eet jij gezond volgens de Richtlijnen Goede Voeding? Doe de test!

3. Afvallen bij overgewicht

Wil jij werken aan een gezond voedingspatroon en een gezond gewicht? Misschien is onze Gezond Gewicht Coach iets voor jou.

4. Regelmatig bewegen 

Beweeg jij al voldoende? Download de SamenGezond-app! Met het Weekdoel dagen we jou uit om elke dag te bewegen.

5. Leren omgaan met spanningen en stress

Met de online modules van Mirro kun je zelfstandig aan de slag om je mentaal fit te voelen. Je bestelt deze voor 125 SamenGezond-punten.