Het effect van leefstijl op je bloeddruk

Meer inzicht met de volgende tips

Door gezonde en gevarieerde voeding, voldoende te bewegen en goed op jouw gewicht te letten, kun je je bloeddruk positief beïnvloeden.

Natuurlijk wordt het risico op een hart- of vaatziekte niet alleen bepaald door de bloeddruk. Is de bloeddruk goed, maar heb je bijvoorbeeld wel overgewicht en/of een verhoogd cholesterolgehalte? Ook dit zijn risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Met een gezonde leefstijl pak je dus tegelijkertijd meer risicofactoren voor hart- en vaatziekten aan.

Lees alles over de bloeddruk in de Gids Bloeddruk van de Hartstichting 

Aan de slag

Met een gezonde leefstijl kun je jouw bloeddruk op een positieve manier beïnvloeden. Bijvoorbeeld door te stoppen met roken, gezond(er) te eten, afvallen, meer bewegen of beter leren omgaan met stress en spanningen. Menzis helpt je hier als werkgever graag bij.

1. Stoppen met roken 

​Het hele jaar door biedt Menzis gratis trainingen ‘stoppen met roken’ aan medewerkers. Hou het intranet in de gaten voor nieuwe cursusdata.

2. Gezond(er) eten

Tips om gezonder te eten, thuis én op je werk.

3. Afvallen bij overgewicht

Wil jij werken aan een gezond voedingspatroon en een gezond gewicht? Geef je dan op voor het online programma ‘weer op je gewicht’. Dit is een 12 weken durend online programma waarbij je persoonlijk wordt gecoacht door een diëtist. Meer informatie vind je hier

4. Regelmatig bewegen 

Negen tips om meer te bewegen op je werk.

5. Leren omgaan met spanningen en stress

Met de online modules van Mirro kun je zelfstandig aan de slag. Kies bijvoorbeeld voor de module werk-privé balans. Bekijk het volledige aanbod.   

Via het LMS van Menzis zijn er volop mogelijkheden om deel te nemen aan e-learnings over dit onderwerp. Voorbeelden zijn: Lekker in je vel, rust in je kop, of een training stress management.