Groentesoep maken

Basisrecept plus variatietips

Zou je meer groenten willen eten dan je nu doet? We geven je de gemakkelijkste, lekkerste en meest ongemerkte manier om heel veel groenten te eten: zelf een groentesoep maken. In allerlei variaties. 

Soep is misschien wel de gemakkelijkste manier om veel groenten te eten. En dan hebben we het niet over een zakje of pakje soep. Nee, zelf groentesoep maken met als basis heel veel groenten. Dat lust bijna iedereen, is goedkoop en snel gemaakt.
 

Meer groenten eten? Maak soep!

Veel groenten eten is gezond. Groenten zitten namelijk boordevol goede voedingstoffen zoals vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels. Het mooie aan groente is dat er bijna geen calorieën inzitten. Groente kan écht altijd en onbeperkt gegeten worden. Volgens de officiële aanbevelingen zou je per dag minimaal 250 gram groente moeten eten. De meeste Nederlanders halen dat echter niet. Met moeite halen we gemiddeld de helft. Nu is een portie groente van 250 gram op je bord bij de warme maaltijd ook een flinke berg. Maar wie zegt dat je groenten zo moet eten? Probeer groenten ook op andere manier binnen te krijgen. Bijvoorbeeld door een groentesoep te maken.
 

Groentesoep maken vol smaak

De beste manier om met soep veel groenten binnen te krijgen is door de groenten te koken en daarna met een staafmixer te pureren tot soep. Als je veel groenten als basis neemt, krijgt je automatisch een gebonden soep met veel smaak. Begin met het even aanbakken van de groenten, daardoor komen er veel smaakstoffen vrij die voor een lekker aroma zorgen. Kruiden, vers of gedroogd, een beetje zout of een bouillontablet zorgen voor de verdere smaak. Met zout en/of bouillonpoeder of tabletten kun je heel zuinig zijn. De groenten zelf geven namelijk al heel veel smaak aan de groentesoep.
 

Zelf groentesoep maken: basisrecept (1 liter)

Snipper 1 ui. Doe deze in een soeppan met 1 eetlepel olijfolie en smoor de ui zachtjes. Maak ondertussen 600-800 gram groente schoon. Heel lekker is het om 1 soort groente te nemen: denk aan tomaat, courgette, pompoen, wortel, zoete aardappel, paprika, broccoli, knolselderij, pastinaak… Vrijwel elke groente leent zich ervoor. Snij de groente in grove stukken en bak de stukken dan 2 minuten mee met de ui. Voeg 400-500 ml water toe en een halve tot hele bouillontablet of een beetje zout. Kook de groenten gaar. Pureer de groente vervolgens met een staafmixer tot een gladde soep. Maak op smaak met kruiden of specerijen. Zo’n pan soep is genoeg voor 4-5 personen als voor- of lunchgerecht. Natuurlijk kun je ook groenten combineren. Lekker is bijvoorbeeld wortelpompoensoep, paprika-tomatensoep of pastinaak-uisoep.
 

Tips

  • Garneer met geraspte kaas, of verkruimelde geitenkaas
  • Bestrooi eens met geroosterde zaden zoals pijnboompitten, pompoenpitten of zonnebloempitten
  • Lekker met een scheutje room, of een lepel crème fraîche
  • Maak extra veel, je kunt het gemakkelijk invriezen
  • Prima manier om restjes groenten op te maken
  • Ook lekker als hartige snack tussendoor
 
Bron o.a.
Voedselconsumptiepeiling data: RIVM