Meer groente eten

Lastig? Niet met deze tips

De meeste Nederlanders halen de aanbevolen hoeveelheden groente en fruit niet. Jij wel? Test het hier en krijg handige tips om meer groenten te eten. 

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Meer groente eten

Voor de meeste Nederlanders is het lastig om dagelijks de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit te halen. Met onze handige tips is het ook voor jou haalbaar om aan de dagelijkse hoeveelheid groente te voldoen. Begin met de test om te kijken of jij nu al genoeg groente eet.

Hoeveel groente moet ik per dag eten? 

Het voedingscentrum beveelt 250 gram groente per dag aan. Je hoeft niet bang te zijn dat dit teveel is en dat je hierdoor aankomt, want groenten zijn caloriearm. Je kan dus zelfs meer eten dan de 250 gram aanbevolen hoeveelheid. Uit eerdere studies is gebleken dat groente gunstig is voor je bloeddruk: de bovendruk daalt ongeveer 3mmHg als je 400 gram groente of fruit eet.

Waarom moet ik meer groente eten? 

Meer groente eten is belangrijk voor je lichaam. Groenten bevatten veel voedingsvezels en die zorgen ervoor dat je darmen gezond blijven. Verder voorkomt het extreme pieken in je bloedsuikerspiegel en als laatste wordt de kans op een hartinfarct of een beroerte kleiner als je voldoende inneemt. Alleen maar redenen om genoeg groente te eten. 

Hoe kan ik meer groente eten? 

Meer groente eten is niet lastig. Met vijf tips eet jij voortaan veel meer groente. Een voorbeeld hiervan: begin de dag met een smoothie waar je een hand spinazie of boerenkool door mixt. Een andere manier is om tussendoor reepjes paprika, snoeptomaatjes of minikomkommers te eten. 

Wil je de kans van slagen vergroten dat je het ook daadwerkelijk doet? Dan kun je het beste een dagmenu opstellen. Hierin vermeld je wat je eet bij welke maaltijd maar ook wat je neemt als je zin hebt in een tussendoortje.

Mocht je het na het lezen van de blogs niet weten hoe jij het beste meer groente kan eten, vraag dan een voedingscheck van JouwDiëtist aan.