Tips om meer groenten te eten

Thuis én op je werk

Gezonde groenten eten moeilijk? Dat valt best mee want je kunt groenten heel gemakkelijk in elke maaltijd verwerken. 

Tips voor in de keuken

  1. Begin de dag bijvoorbeeld met een smoothie waar je een hand spinazie of boerenkool door mixt.
  2. Ook een gemakkelijke manier om wat extra groenten binnen te krijgen is via groentesap. Drink eens tomatensap of wortelsap tussendoor.
  3. Maar je tussendoortrek kun je ook stillen met radijsjes, reepjes paprika, snoeptomaatjes en minikomkommer. Dat tikt snel aan!
  4. De lunch is natuurlijk de maaltijd bij uitstek om wat extra groenten in te stoppen. Probeer op je werk wat vaker salade op te scheppen. Ben je thuis? Bak dan eens wat plakjes champignons, reepjes prei of tomaat mee met je omelet. Of maak een lekkere kom soep bij de lunch (met groenten natuurlijk!). Ook je brood kun je beleggen met wat sla, komkommer, paprika of tomaat.
  5. De warme maaltijd kun je een flinke groenteboost geven door altijd met een salade te beginnen. Verwerk verder lekker veel groenten in pastasauzen, curry’s en wokschotels. Zo kom je wel aan minimaal 250 gram per dag!
     

Groente & fruit: wat heb je nodig?

De meeste Nederlanders halen de aanbevolen hoeveelheden groente en fruit niet. Lees hier hoeveel groente en fruit heb je elke dag nodig hebt en welke gezondheidsvoordelen je dit oplevert. 

Persoonlijk advies van een diëtist

Gezonde voeding speelt een belangrijke rol voor je gezondheid. Je kunt er bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 mee verkleinen. Maar hoe eet je gezond? Wat werkt op de lange termijn? En wat past bij jou?

Via SamenGezond krijg je persoonlijk advies van een gespecialiseerd diëtist. De diëtist gaat in op jouw eetgewoontes en geeft praktisch toepasbare tips waarmee je eenvoudig zelf aan de slag kan. Houd 4 dagen bij wat je eet en drinkt en ontvang een persoonlijk voedingsrapport óf stel gratis je algemene vraag aan een diëtist.

 Stel je gratis vraag aan een diëtist
Of doe de voedingscheck.