Je weerstand verhogen

Versterk je immuunsysteem: de do’s en don’ts


Gepubliceerd op 29-05-2020 | Bewerkt op 29-05-2020

Er is in deze tijd veel aandacht voor het belang van een goede weerstand. Wat logisch is, want een sterk afweersysteem kan ziekmakende bacteriën en virussen beter bestrijden. Daardoor word je minder snel ziek en herstel je meestal sneller. Benieuwd wat je zelf kunt doen om je weerstand te verhogen? We geven de do’s en don’ts.

Je weerstand verhogen? Dit moet je WEL doen

Besmetting kun je niet voorkomen met een gezonde leefstijl. Maar door gezond te eten, voldoende slaap en genoeg beweging, houd je je algehele weerstand zo hoog mogelijk.

1. Eet gezond en gevarieerd

Door gezond en gevarieerd te eten volgens de Schijf van Vijf krijg je alle goede stoffen binnen die je nodig hebt om je weerstand op peil te houden, zoals mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Eet je 3 gezonde hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondeten) op een dag, dan heb je geen tussendoortjes nodig. De hoofdmaaltijden leveren alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Eet je wel graag tussendoortjes? Kies dan bij voorkeur een gezonde snack en houd het bij maximaal 4 tussendoortjes. Wil je meer van dit soort tips ontvangen, schrijf je dan in voor onze Mailcoach Gezonde Voeding.

2. Beweeg voldoende

Stilzitten verslechtert je weerstand, het belangrijk voor je immuunsysteem om actief te blijven. Als je matig intensief beweegt (fietsen, wandelen) stijgt het aantal cellen in je lichaam dat virussen aanpakt. Je geeft je weerstand dus een boost door simpelweg gedurende de dag meer in beweging te zijn. Doe bijvoorbeeld mee met het Weekdoel van SamenGezond! En dan het liefst in combinatie met minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen, zoals wordt geadviseerd in de beweegrichtlijn.

3. Probeer voldoende te slapen

Onderzoekers weten vooralsnog niet welke functie slaap precies. Met name een lange, diepe slaap lijkt gunstig voor fysiek herstel. Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt per persoon. De meeste mensen hebben tussen 7 en 8 uur slaap nodig. De belangrijkste meetlat voor goede slaap is: word je uitgerust wakker? Als het antwoord ja is, dan heb je voldoende geslapen. Bekijk hier meer slaaptips.

Je weerstand verhogen? Dit moet je NIET doen

De winkels liggen vol met supplementen. Hartstikke gezond, zou je zeggen. Maar dat is niet altijd zo. Als je dagelijks een multivitamine slikt omdat je leefstijl niet zo gezond is, dan wordt je daar helaas niet gezonder van.

1. Voedingssupplementen slikken

Baat het niet, dan schaadt het niet, denk je misschien. Maar van het slikken van vitaminepillen krijg je geen hogere weerstand en ben je ook niet beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen. Van sommige vitamines kan een teveel zelfs schadelijk zijn. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt(2) dan ook tegen misleidende reclames van verkopers van voedingssupplementen tegen het coronavirus. Dit soort reclame is ernstig misleidend en wettelijk verboden. Door gezond en gevarieerd te eten krijg je alle vitamines binnen die je nodig hebt. Deze gezonde tips helpen je daarbij.

2. Roken

Wie rookt, heeft een minder goede afweer in de longen. Dat verklaart dat rokers vaak gevoeliger zijn voor virusinfecties. En eenmaal besmet lopen rokers een groter risico om ernstig ziek te worden. Gelukkig is het nooit te laat om te stoppen met roken. Zelfs als je al jaren rookt, is dat meteen goed voor je lichaam. Na 20 minuten dalen je bloeddruk en hartslag, na 2 uur verbetert de bloedcirculatie. Na 24 uur is alle koolmonoxide je lichaam uit, en na 48 uur ook alle nicotine. Na een jaar is het risico op hart- en vaatziekten gehalveerd. Heb je hulp nodig bij je stoppoging? We hebben handige stoppen met roken apps en cursussen voor je op een rijtje gezet.  

3. Alcohol drinken

Wie veel en vaak drinkt, krijgt daardoor een lagere weerstand. Alcohol verslechtert namelijk het immuunsysteem. Zelfs een avond veel drinken kan al effect hebben op je weerstand. Een glaasje per dag kan toch geen kwaad, zul je denken. Helaas, alcohol verhoogt wel het risico op andere ziekten. Zo heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat door alcohol de kans op diverse soorten kanker kan toenemen. Het advies van de Gezondheidsraad is dan ook: drink liever geen alcohol en als je al drinkt, dan niet meer dan 1 glas per dag. Probeer eens een maand ‘nee’ te zeggen tegen alcohol, dan wordt je bewuster van hoeveel je drinkt. Of bekijk deze tips om minder alcohol te drinken.  

 
  • (1) https://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-09/cp-sms092215.php 
  • (2) https://www.nvwa.nl/documenten/waarschuwingen/2020/03/26/publiekswaarschuwing-voedingssupplementen-helpen-niet-tegen-het-coronavirus 
  • (3) https://www.loketgezondleven.nl/advies-ondersteuning/coronavirus/voeding
  • (4) https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/coronavirus-voeding/hoe-zorg-je-voor-een-goede-weerstand.aspx
  • (5) https://www.trimbos.nl/kennis/corona/