Whole foods

Volop energie voor elke dag

Wat betekent gezondheid voor jou? Ben je gezond als je geen medicijnen slikt of mag je er meer van verwachten? Met gezonde voeding kun je enorm veel invloed uitoefenen op hoe je je voelt. Als je ziek bent, maar ook als je geen klachten hebt. Whole foods - pure ingrediënten die zo min mogelijk zijn bewerkt - vormen hierbij de sleutel. 

Ruim 80 procent van de producten in de supermarkt is bewerkt; er zijn voedingsstoffen uitgehaald en vooral suikers ofwel koolhydraten toegevoegd. De balans aan voedingsstoffen (zoals eiwitten, koolhydraten, vezels, vetten en mineralen) is zoek, waardoor je van het één te veel binnenkrijgt en van het ander te weinig.

Je kunt heel lang ongezond eten en tóch prima in je vel zitten, maar je lichaam is een keer klaar met compenseren. Deskundigen, zoals medisch fysioloog Peter Voshol, waarschuwen dat 60 tot 70 procent van de Nederlanders uiteindelijk niet wegkomt met het huidige, normaal geachte eetpatroon. Zij krijgen vroeg of laat obesitas, insulineresistentie met als gevolg diabetes type 2 en/of hart- en vaatziekten. Met alle gevolgen van dien.
 

Whole foods

Hoe eet je dan wél gezond? Wees gerust; je hoeft er niet je hele voedingspatroon voor om te gooien. Kies zo veel mogelijk voor whole foods. Deze producten zijn zo min mogelijk bewerkt, waardoor ze hun natuurlijke verhouding aan voedingsstoffen bevatten. Voorbeelden zijn groenten en fruit,  noten, zaden en peulvruchten, maar ook yoghurt en vis.

Whole foods hebben een preventieve werking voor heel veel chronische ziekten. Soms dragen ze zelfs bij aan genezing. Stichting Voeding Leeft toonde aan dat mensen met diabetes type 2 met minder of helemaal zonder medicijnen kunnen, alleen al door hun koelkast anders in te richten en meer te bewegen. Hiermee nemen ze de regie over hun leven terug.

Koken met whole foods is niet tijdrovend of saai. Na een tijdje oefenen ben jij een expert! Zorg dat je altijd een goede basis in huis hebt, met veel groente en fruit. Roerbak bijvoorbeeld groenten naast een stukje vette vis. Als je tussendoor toch iets wilt eten, kies dan voor een handje ongezouten noten, stukjes komkommer of geroosterde aubergine.
 

Begeleiding van de online voedingscoach

Wil je vaker gezonde keuzes maken en kun je wel wat hulp gebruiken? Met de online coach in de SamenGezond-app krijg je een steuntje in de rug. De coach stelt je vragen, geeft je praktische tips en helpt je met het behalen van je doelen. Heb je een doel behaald? Dan verdien je SamenGezond-punten. Lees meer »
 

Meer energie

Ook als je niets mankeert, zijn whole foods je beste vrienden. Dat komt doordat ze minder koolhydraten bevatten en bijvoorbeeld veel vezels. Een gezond lichaam put energie uit koolhydraten én vetten. Maar doordat we steeds meer koolhydraten zijn gaan eten, verloopt de opname van energie uit koolhydraten steeds minder efficiënt. Het gevolg: koolhydraten worden opgeslagen als vet en zijn niet meer beschikbaar als directe energie voor een fit gevoel.

Door minder koolhydraten te eten, train je je lichaam weer om vet te verbranden. Hierdoor heb je weer meer energie om je te focussen op die vergadering of een uitje met je kinderen. Inzakmomenten zijn verleden tijd. Net als snaaineigingen trouwens, want de vele vezels in whole foods zorgen voor een betere verzadiging.

Gezond eten is geen ver-van-je-bed-show. Je kunt er vandaag mee beginnen en al binnen een paar weken versteld staan van de voordelen. Mooi meegenomen: met een koolhydraatarme eetstijl raak je ook nog eens makkelijker overtollige kilo’s kwijt.

Dit artikel is geschreven door het team van TastyBasics. TastyBasics ontwikkelt voeding voor elk eetmoment van de dag op basis van whole foods.