Is je telefoon goed ingesteld?
Controleer je instellingen en je bent klaar om je Weekdoel te halen
Voor een goedwerkende app zijn niet alleen de instellingen binnen SamenGezond belangrijk. Ook de, soms standaard, instellingen op je telefoon zijn van invloed op het wel of niet werken van een app. We nemen in dit artikel de belangrijkste instellingen met je door, zodat je klaar bent voor het halen van je (eerste) Weekdoel!
Om onze app goed te laten werken nemen we een aantal instellingen met je door wanneer je de app voor het eerst opent. Dit zijn de volgende instellingen:
- Cookie-toestemming: dit doen we om ervoor zorgen dat je gebruik kunt maken van alle functies in onze app;
- Toegang tot je (exacte) locatie “bij gebruik van de app”: dit is nodig om je activiteiten goed te kunnen registreren. Weten we jouw exacte locatie niet, dan is het onmogelijk om een activiteit te registreren. Controleer hier of je GPS goed staat ingesteld;
- Interne stappenteller activeren: met deze toestemming gebruiken we de geregistreerde stappen van je telefoon voor je Stappen-uitdaging. Let op: Wanneer je met je Android toestel uitlogt is je stappenteller gedeactiveerd en kunnen we je stappen in de periode dat je bent uitgelogd niet overnemen. Na het inloggen moet je je stappenteller opnieuw activeren.
Maar dan ben je er nog niet...
Er is namelijk nog een instelling op je telefoon die wij niet voor je kunnen controleren, maar die wel belangrijk is. Dit gaat over het geven van “Toegang op achtergrond”. Deze toestemming is nodig om je activiteiten en stappen correct te kunnen verwerken. In veel gevallen is dit aan te passen onder batterij(optimalisatie). In sommige gevallen is ook “Automatisch opstarten” nodig aan te zetten (zie ook de uitleg onderaan deze pagina).
Je kan in je telefooninstellingen ook aangeven dat de SamenGezond-app geen mobiele data mag gebruiken op de achtergrond, of helemaal geen data mag gebruiken. Hiermee voorkom je dat je een onnodig hoge telefoonrekening krijgt voor het gebruik van mobiele data. Hou je een activiteit bij en kom je weer thuis of op een andere plek waar je verbinding met wifi kunt maken, dan wordt je activiteit op dat moment verwerkt.
Je vindt deze instellingen niet in de SamenGezond-app, maar in je telefooninstellingen. Ga hiervoor naar de instellingen op je toestel en scroll (op iOS) of ga via Apps (op Android) naar de SamenGezond-app.
Let op: SamenGezond is niet verantwoordelijk voor de instellingen op jouw eigen toestel en wij hebben hier ook geen invloed op.