Hoeveel koffie per dag is gezond?

Over koffie en cafeïne


Gepubliceerd op 02-07-2020 | Bewerkt op 02-07-2020

Nederland is een echt koffie drinkland. De meeste mensen starten in de ochtend met een kopje koffie. De meest bekende stof in koffie is cafeïne. Cafeïne zorgt ervoor dat je meer alert wordt en minder goed kan slapen. In Nederland  krijgen mannen gemiddeld 600 en vrouwen 500 milligram cafeïne binnen per dag. Hoe meer koffie je drinkt, hoe meer cafeïne je binnenkrijgt.

Wat is cafeïne?

Cafeïne komt voor in cafeïnerijke vruchtplanten zoals de cacaoboom, koffiestruik en theestruik. Deze planten gebruiken cafeïne als verdediging tegen insecten. Cafeïne voorkomt ook dat andere planten rondom de cafeïnerijke plant gaan groeien. Hierdoor kunnen andere planten de cafeïnerijke plant niet overwoekeren en daarom blijft er genoeg ruimte over om verder te groeien.

Hoe werkt cafeïne?

Koffie bevat ongeveer 50 tot 150 miligram cafeïne per kop. Naast koffie kunnen thee, verschillende frisdranken, chocola en energiedrankjes ook cafeïne bevatten. Cafeïne wordt snel door je lichaam opgenomen. Cafeïne neemt vervolgens de plaats in van een andere stof in je hersenen: adenosine. Doordat cafeïne de plaats van adenosine inneemt, ontstaan er andere reacties in je lichaam dan normaal. Hierdoor worden onder andere de hormonen dopamine en serotonine uitgescheiden door je hersenen. Deze hormonen hebben bijvoorbeeld effect op slaap, alertheid en gedrag. Dit kan mogelijk de opwekkende werking van cafeïne verklaren.

Te veel van deze hormonen zorgen ervoor dat je een opgefokt gevoel kan krijgen. Daarnaast kun je last krijgen van angstaanvallen. Deze effecten kunnen al optreden vanaf 1 gram cafeïne ofwel vanaf 8 grote koppen koffie per dag. De gevoeligheid voor cafeïne verschilt sterk per persoon.

Droogt cafeïne uit?

Je hebt vast weleens gehoord dat cafeïne je kan uitdrogen. Teveel cafeïne kan er voor zorgen dat je een droge mond krijgt. Daarnaast zorgt cafeïne er voor dat je vaker naar het toilet moet. Maar wees gerust, cafeïne droogt je niet uit. Cafeïne stimuleert de bijnieren om sneller je blaas te legen. Dus er wordt niet extra vocht uit je lichaam onttrokken door cafeïne. Alleen het vocht wat al in je blaas zit verlaat je lichaam sneller. Veel supplementen gericht op vetverbranding bevatten cafeïne.

Verbrandt cafeïne vet?

Uit onderzoek blijkt dat cafeïne zorgt voor een lichte stijging in het verbranden van calorieën. Dit komt doordat cafeïne je lichaamstemperatuur laat stijgen. Hierdoor werkt je lichaam sneller waardoor het meer energie verbrandt. Maar er is onvoldoende bewijs dat aantoont dat cafeïne helpt met het verbranden van vet. Je hoeft het dus niet te drinken om gewicht of vet te verliezen.

Is koffie gezond?

Je hoeft geen koffie te drinken voor een goede gezondheid. Maar 1 tot 4 koppen zwarte, ongezoete filterkoffie (tot 400 miligram cafeïne in totaal) passen in een gezond eetpatroon. Waarom filterkoffie? In sommige soorten zit meer van het stofje cafestol. Cafestol verhoogt het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte. Als de koffie gefilterd is, bevat deze minder cafestol.

Hoeveel koffie per dag is gezond?

Uit onderzoek blijkt dat bij het drinken van 2 tot 4 kopjes filterkoffie per dag de kans op hartziekten met 10% verlaagd. Ook is er sterk bewijs dat bij het drinken van 5 kopjes koffie op een dag, je minder kans op diabetes type 2 hebt. Houd wel in de gaten dat ook andere dranken cafeïne kunnen bevatten. Als je koffie drinkt en daarnaast ook nog groene thee kun je ook teveel cafeïne binnenkrijgen. Als je voelt dat je gespannen bent of niet goed kan slapen probeer dan minder koffie te drinken. Dit kan helpen om je slaap te verbeteren en goed te kunnen ontspannen. Als je veel koffie drinkt en je wilt niet veel cafeïne binnenkrijgen, probeer dan eens cafeïnevrije koffie. Hierdoor heb je wel de smaak van koffie maar krijg je niet de cafeïne binnen. Of vervang je koffie 's ochtends door thee. Liever geen groene thee, want dan krijg je ook veel cafeïne binnen. Rooibosthee is vrij van cafeïne en dus perfect om in de avond te drinken.

Dus geniet van je kopje koffie!

 
  • Belza, A., Toubro, S., & Astrup, A. (2007). The effect of caffeine, green tea and tyrosine on thermogenesis and energy intake. European Journal of Clinical Nutrition, 63(1), 57–64. https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1602901
  • Campbell, B., Wilborn, C., La Bounty, P., Taylor, L., Nelson, M. T., Greenwood, M., … Kreider, R. B. (2013). International Society of Sports Nutrition position stand: energy drinks. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 10(1), 1. https://doi.org/10.1186/1550-2783-10-1
  • Harland, B. F. (2000). Caffeine and nutrition. Nutrition, 16(7–8), 522–526. https://doi.org/10.1016/s0899-9007(00)00369-5
  • Schubert, M. M., Irwin, C., Seay, R. F., Clarke, H. E., Allegro, D., & Desbrow, B. (2017). Caffeine, coffee, and appetite control: a review. International Journal of Food Sciences and Nutrition, 68(8), 901–912. https://doi.org/10.1080/09637486.2017.1320537
  • Voedingscentrum