Hoe ontbijt Nederland?

Dit is de uitslag van onze poll

Het is weer de week van het Nationaal Schoolontbijt. Maar hoe ontbijt gemiddeld Nederland eigenlijk? Zo druk als we zijn, nemen we toch graag de tijd voor een goed ontbijt. En dan het liefst gezond en niet te zwaar, met als basis zuivel. Dit bleek uit een poll die we hielden onder de lezers van SamenGezond.   

De uitkomsten van de poll? Maar liefst 95% van degenen die meededen ontbijt elke dag. Zo’n 5% slaat het ontbijt echter geregeld over. En als we dan ontbijten, dan moet dat ook echt gezond zijn, vindt 87%.

Nog een paar cijfers: 87% van de bezoekers ontbijt licht, tegenover 13% die liever voor een zwaar ontbijt kiezen. Op de vraag of koffie en thee altijd deel moeten uitmaken van het ontbijt, geeft 38,5% te kennen het hiermee oneens te zijn. 61,5% drinkt daarentegen wel altijd koffie en thee bij het ontbijt. En wat de basis is van een ontbijt? Voor slechts 38% is dat brood (of een krentenbol of croissant), tegenover 62% zuivel (smoothie, muesli of pap). 

Kortom, de dag beginnen met een goed ontbijt vinden de meesten heel belangrijk. En dan met name een gezond maar licht ontbijt, waar we de tijd voor nemen en wat in de basis bestaat uit zuivel, aangevuld met koffie of thee.


5 ontbijttips

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wanneer je ontbijt, als je maar ontbijt. Want met een gezond ontbijt krijg je al snel 15 tot 20% binnen van wat je op een dag aan voedingsstoffen nodig hebt. Tenminste, als je gezond kiest. Het ideale ontbijt bestaat uit de volgende 5 onderdelen:

1. Vocht

Na een lange nacht zonder drinken heeft je lichaam behoefte aan vocht. Begin de dag met een glas water en drink bij het ontbijt altijd water, koffie of thee.

2. Eiwitten

Een ontbijt met eiwit zorgt ervoor dat je de hele ochtend doorkomt zonder trek. Eiwitten zorgen namelijk voor een langer gevuld gevoel. Eiwitrijk zijn bijvoorbeeld yoghurt en kwark. Maar ook in een kom pap, een glas melk, een gekookt of gebakken ei of broodbeleg als (geiten)kaas, pindakaas of magere vleeswaren zit veel eiwit.

3. Fruit

Een sinaasappel, een kiwi, een handje blauwe bessen: fruit bij het ontbijt levert je vitamines en mineralen en een dosis vezels. Eet het fruit liever dan dat je het drinkt in de vorm van sap. Sap verzadigt minder. Mix het fruit bijvoorbeeld met yoghurt of kwark, maak een vruchtensalade of doe het fruit in plakjes op brood. Heel lekker op brood zijn plakjes banaan of gebakken appel.

4. Vezels

Een vezelrijk ontbijt is goed voor de werking van je darmen. En de vezels zorgen voor een goede vulling van je maag. Vooral granen, met name de volkorengranen, zitten vol vezels. Denk aan granola, muesli en havermout. Maar ook de volkoren soorten brood, beschuit en knäckebröd zijn een prima bron van vezels. Trouwens ook noten, gedroogd en vers fruit bevatten veel vezels. Wat ook kan, is groenten bij het ontbijt. Daar zitten ook veel vezels in. Tomaat, komkommer of wat geraspte wortel kan op brood, maar ook in of bij een omelet of in een smoothie.

5. Vetten

Je lichaam heeft ook vetten nodig. Omdat ze zorgen dat je bepaalde vitamines beter opneemt, maar bijvoorbeeld ook om je maag lekker lang gevuld te houden. Kies vooral voor gezonde onverzadigde vetten. Besmeer je brood dus met een zachte margarine of halvarine of kies voor gezond vet beleg als pindakaas of notenpasta. Ook eieren bevatten gezonde vetten en een plakje gerookte zalm is misschien ook een keer een (zondagse) traktatie. Of verrijk je yoghurt, kwark of pap met een handje noten of zaden. Boordevol goede vetten.
 

Bronnen
Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-is-een-gezond-ontbijt-.aspx 
Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201524_richtlijnen_goede_voeding_2015.pdf