Eet vandaag nog gezond, met of zonder suiker

Hoe (on)gezond is suiker?

Drink jij thee of koffie met suiker? En eet je wel eens ontbijtboek, een gebakje, koekje, cruesli, saladedressing, soep uit blik of fruit? Dan eet je ook suiker. Is dat erg? En hoe kun jij zonder al dit gedoe over suiker vandaag nog gezondere keuzes maken?

Over suiker is al heel veel gezegd: de ene vorm zou de duivel zijn en de andere vorm is enorm gezond. Het lijkt alsof het een lastig onderwerp is waarover geen goed antwoord te vinden is, maar gelukkig valt dat wel mee. Als we het woord suiker niet meer noemen wordt het namelijk heel erg simpel om te bepalen wat gezond is. Laten we eens kijken hoe het nu precies zit met suiker en de gezondheid.
 

Met gezond verstand kom je er wel

Als wij je zouden vragen om 10 voedingsmiddelen op te noemen die gezond zijn weten we zeker dat daar geen koek, frisdrank, snoep en gebak tussen zal zitten. De meeste mensen denken bij gezondheid aan groenten, fruit, bonen, water, volkoren granen, noten en vis. En dat zijn inderdaad precies de gezonde voedingsmiddelen waarvan de gemiddelde Nederlander wel wat meer mag eten om de gezondheid te bevorderen.
 

Begeleiding van de online voedingscoach

Wil je minder zoetigheden eten maar kun je de verleiding maar moeilijk weerstaan? Met de online coach in de SamenGezond-app krijg je een steuntje in de rug. De coach stelt je vragen, geeft je praktische tips en helpt je met het behalen van je doelen. Heb je een doel behaald? Dan verdien je SamenGezond-punten. Lees meer »
 

Fruit ongezond? 

Gezond eten is namelijk heel erg makkelijk: als al je maaltijden alleen uit bovenstaande ingrediënten zouden bestaan dan eet je gezonder dan 95% van de Nederlanders[1]. Maar als het woordje suiker valt dan gaan veel mensen opeens twijfelen aan wat nu precies gezond is. Fruit lijkt dan ongezond, omdat er een beetje suiker in zit, terwijl agavesiroop of kokosbloesemsuiker gezonde suikeralternatieven zouden zijn (terwijl deze bijna volledig uit suiker bestaan).[2]

Als we je vervolgens een nieuwe vraag zou stellen of het gezonder is om thee met of zonder agavesiroop te drinken, of je te vragen of een perzik gezonder is dan een handje drop, dan weten we zeker dat je het goede antwoord weet. Want natuurlijk is een kopje thee zonder suiker gezonder voor je gewicht en je tanden dan thee met suiker. En het is ook logisch dat fruit gezonder is dan snoep.
 

Moet ik nu wel of geen fruit eten? En hoe zit het met agavesiroop?

Ondanks het gezonde verstand wat we allemaal hebben blijven er toch veel mensen met vragen zitten, en gebruiken veel mensen toch liever honing door de yoghurt dan een schepje suiker. Maar wat kun je nu leren van deze discussie over suiker? Dat je af en toe een stapje terug moet nemen om te zien wat nu gezond is in het grote geheel.
 

Vervangers gebruiken

Het vervangen van witte tafelsuiker door agavesiroop, kokosbloesemsuiker, of honing heeft weinig effect op je gezondheid. Want of je het nu door de thee roert, of in een zelfgebakken taart stopt, het blijft nog steeds thee met suiker, en een stukje gebak. Maar door het drinken van een glas muntthee zonder honing, en het laten staan van dat gebakje bescherm je niet alleen je tanden, je krijgt ook nog eens minder calorieën binnen.

En dat fruit? Zolang je fruit gewoon uit het vuistje eet, of door een bakje yoghurt roert en het eet in plaats van die gevulde koek op het werk is het net zo gezond als we al jarenlang weten.

Dit blog in de reeks 'Eet vandaag nog gezond, en...' is geschreven door de diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers van I'm a Foodie. Lees ook het vorige blog: chocolade: een gezondheidshype?


Bronnen
1. Van Rossum C, Fransen HP, Verkaik-Kloosterman J, Buurma-Rethans E, Ocké MC. Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010: Diet of children and adults aged 7 to 69 years. RIVM rapport 350050006 [Internet] 2011;Available from: http://rivm.openrepository.com/rivm/handle/10029/261553
2. NEVO [Internet]. [cited 2015 Nov 29];Available from: http://nevo-online.rivm.nl/ProductenZoeken.aspx