Eet vandaag nog gezond, en kies voor de beste witte motor

Hoe gezond is melk?

“Melk de witte motor” was een briljante maar misleidende reclameslogan om ons meer melk te laten drinken. Sinds Joris Driepinter is melk van zijn voetstuk gevallen en zijn er steeds meer plantaardige alternatieven gekomen voor het glaasje koeienmelk tijdens de lunch. Is dat wel zo’n gezonde trend? Hoe kun jij het beste drankje kiezen en vandaag nog gezondere keuzes maken?

Koeienmelk, daar is weinig mis mee voor de gezondheid. Of magere melk beter is dan halfvolle melk weten we tot op heden nog niet met zekerheid. Wat we wel weten is dat melk bijdraagt aan de inname van calcium, en dat mensen die een glas melk per dag drinken een lager risico op darmkanker hebben[1]. Maar je kan ook zeker zonder het drinken van melk. Het is geen voorwaarde voor een gezond eetpatroon. Ook het drinken van plantaardige alternatieven is niet altijd nodig, en in sommige gevallen zelfs een slecht alternatief voor dat glas melk.

Voor mensen die liever plantaardig eten zijn er veel alternatieve drankjes. Vooral sojadrink is populair onder de Nederlanders. Maar er bestaan meer alternatieven voor de witte motor dan deze bonendrank. Zo liggen de schappen van de biologische winkels vol met witte drankjes gemaakt van granen en noten zoals speltdrank, rijstmelk, haverdrank en amandelmelk. Ze zijn niet altijd goed voor je portemonnee, en ook voor je gezondheid zijn ze niet altijd de beste keuze.
 

Het ene plantendrankje is het andere niet

Ze lijken allemaal op elkaar, maar het ene plantaardige drankje is het andere niet. Wil je een goed alternatief voor melk, dan zijn granen en notendranken geen goede keuze. Aan praktisch alle rijstdrank, amandeldrank en haverdrank is suiker toegevoegd. Naast dat deze dranken vaak meer op chocolademelk en fristi dan op melk lijken, bevatten ze ook nog eens nauwelijks eiwit.

Wil je echt door de melk look-a-like test komen, dan moet je op zijn minst evenveel eiwit bevatten, en veel plantendrankjes vallen dan echt door de mand. Ze bevatten slechts 10-25% van de hoeveelheid eiwitten die je in melk vindt[2]. Er is daarnaast ook geen bewijs dat deze drankjes bijdragen aan de gezondheid. Als er suiker aan is toegevoegd zijn ze in ieder geval niet gezond, en zorgen ze er waarschijnlijk voor dat je er dikker van wordt3.


Wat kan ik nu het beste drinken voor mijn gezondheid?

Het enige plantaardige drankje wat met vlag en wimpel uit de vergelijkingstest komt is de ongezoete sojadrank. Deze is vaak niet alleen minder zoet, maar bevat ook nog eens stukken meer eiwit dan de dranken gemaakt van granen en noten, bijna net zoveel als melk. Sojadranken kunnen zich dan ook een waardig alternatief noemen voor melk, mits er geen suiker aan toegevoegd is.

Sta je in de supermarkt, kies dan voor een glas melk, of voor een sojadrank zonder suiker. De zoetste dranken zijn te herkennen aan hun naam. Wanneer ze als smaak banaan, rode vruchten, macchiato, vanille, of chocolade hebben, dan kun je er zeker van zijn dat er ook suiker in zit (maar check het vooral zelf op de ingrediëntenlijst). Dus kies voor termen als “ongezoet”, “naturel” of “light”. Je kan trouwens ook prima zonder melk of sojamelk. Een kopje thee of koffie, of een glas water zijn ook prima voor bij de lunch.

Dit blog in de reeks 'Eet vandaag nog gezond, en...' is geschreven door de diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers van I'm a Foodie. Lees ook het vorige blog: hip of traditioneel ontbijt?

 

Bronnen
1. Gezondheidsraad. Zuivel - Achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. A15/32. ISBN 978-94-6281-095-2
2. Ingrediëntenlijsten van de plantaardige dranken die te vinden zijn in Nederlandse supermarkten.
3. Gezondheidsraad. Dranken met toegevoegd suiker - Achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. A15/08. ISBN 978-94-6281-035-8