Hoe beïnvloeden anderen jouw eetgedrag?

Je eet meer als je met anderen eet

Voedsel en eten spelen een belangrijke rol in ons sociale leven. Tijdens sociale gelegenheden letten we sterk op wat en hoeveel anderen om ons heen eten. Onderzoek heeft aangetoond dat we ons eetgedrag, vaak onbewust, aanpassen aan dat van onze tafelgenoten. Zo eten mensen bijvoorbeeld meer wanneer ze samen eten met anderen of passen ze hun voedselkeuze aan om een goede indruk te maken. 

Van doordeweekse maaltijden met het gezin tot een etentje met vrienden: we delen onze eetmomenten vaak met anderen. Wat of hoeveel er in onze directe sociale omgeving gegeten wordt heeft een groot effect op ons eigen eetgedrag:
 

  1. Mensen eten meer wanneer ze samen eten met anderen dan wanneer ze alleen eten.
  2. Mensen stemmen hun eetgedrag direct af op dat van een tafelgenoot. Mensen eten meer of minder als de ander dit doet.
  3. Mensen passen hun eetgedrag aan om een goede indruk te maken op anderen.
     

1. Samen eten = meer eten

Wanneer mensen samen met anderen eten, eten zij meer dan wanneer zij alleen eten. Dit noemen we het sociale-facilitatie-effect. Dit speelt vooral wanneer mensen met vrienden of familie een maaltijd of snacks eten. De aanwezigheid van anderen tijdens de maaltijd kan leiden tot een stijging van 44% tot 76% in de hoeveelheid die iemand eet, afhankelijk van het aantal tafelgenoten: hoe meer mensen aan tafel, hoe meer iedereen eet. 
 

2.Hetzelfde eten als je tafelgenoot

Mensen kunnen hun eetgedrag ook één-op-één aanpassen aan dat van hun tafelgenoten. Dit wordt modeling of sociale imitatie genoemd. Mensen zijn geneigd om meer of minder te eten als hun tafelgenoot dit doet. Naast de hoeveelheid die mensen eten kan modeling ook beïnvloeden wát mensen eten. We zijn eerder geneigd om een ongezonde snack of juist een gezond tussendoortje te nemen als we iemand anders dit zien doen.
 

3.Indruk maken met je eetgedrag

Of het nu gaat om een zakenlunch of om een avondje uit met vrienden: wat en hoeveel we eten in een specifieke situatie, kan anderen informatie geven over onze persoonlijkheid. Mensen die gezond eten worden bijvoorbeeld gezien als gezonder en vrouwelijker, maar ook als minder leuk en gezellig dan mensen die niet zo gezond eten. Dit wordt impression management genoemd, en speelt met name een rol als we een bepaald beeld van onszelf willen schetsen. Omdat we het meestal belangrijker vinden om een goede indruk te maken op een onbekende dan op een bekende, zien we dit effect met name tijdens momenten waarop we samen eten met mensen die we (nog) niet zo goed kennen. 
 

Sociale vergelijking

We passen ons eetgedrag aan dat van anderen aan vanwege onze neiging om ons gedrag te vergelijken met anderen om ons heen. Wanneer we bijvoorbeeld niet helemaal zeker weten hoeveel we kunnen eten in de aanwezigheid van anderen, kijken we naar het eetgedrag van anderen om te zien welke hoeveelheid normaal is om te eten. Sociale normen spelen hierin een grote rol. Het volgen van deze eetnormen kan de band met onze tafelgenoten versterken en ertoe leiden dat we aardiger worden gevonden. Maar wanneer je van deze norm afwijkt, door veel meer of minder te eten dan tafelgenoten, loop je het risico om negatief beoordeeld te worden. Het heersende slankheidsideaal, de belangrijke rol van gewicht en uiterlijk in hoe wij anderen beoordelen spelen hierin een belangrijke rol. 
 

Bron 
Voedingscentrum